Volvo Trucks wprowadza na rynek I-Shift Dual Clutch - pierwszą na rynku dwusprzęgłową skrzynię biegów przeznaczoną dla samochodów ciężarowych o dużej ładowności.
W I-Shift Dual Clutch proces zmiany biegu odbywa się pod obciążeniem, bez przerywania transferu mocy, dzięki czemu samochód ciężarowy nie traci siły napędowej ani prędkości. Dla kierowcy oznacza to większy komfort i wydajność pracy.
Dysponujesz dwiema skrzyniami
- W sytuacjach wymagających częstej zmiany biegów, np. na drogach górskich lub krętych, I-Shift Dual Clutch zapewnia całkowicie nową jakość prowadzenia samochodu ciężarowego. W Volvo Trucks jesteśmy niezmiernie dumni z faktu, że możemy zaoferować naszym klientom to nowatorskie rozwiązanie - mówi Claes Nilsson, Prezes Volvo Trucks.
I-Shift Dual Clutch posiada dwa wałki wejściowe i dwa sprzęgła, co oznacza możliwość wyboru dwóch biegów równocześnie. To, który z nich jest w danej chwili aktywny, zależy od tego, które sprzęgło jest aktualnie włączone. I-Shift Dual Clutch bazuje na skrzyni biegów I-Shift, z tym, że przednia jej sekcja została całkowicie przeprojektowana.
- Podczas jazdy masz wrażenie, że dysponujesz dwiema skrzyniami biegów. Gdy w jednej z nich jest włączony bieg, w drugiej jest już przygotowane inne przełożenie. Dzięki dwóm sprzęgłom, zmiana biegów odbywa się bez przerwy w przekazywaniu mocy. W rezultacie, nie następuje spadek momentu obrotowego silnika i znacznie wzrasta komfort jazdy - mówi Astrid Drewsen, menedżer produktu ds. układów napędowych w Volvo Trucks.
I-Shift Dual Clutch będzie dostępna w Volvo FH od jesieni 2014 r.
Dwusprzęgłowe skrzynie biegów są już stosowane w samochodach osobowych, ale Volvo Trucks jako pierwsza firma na świecie zaoferowała podobne rozwiązanie w seryjnych samochodach ciężarowych o dużej ładowności.
- W przypadku samochodów ciężarowych można mówić o rzeczywiście nowym wymiarze właściwości jezdnych. Im cięższy zestaw drogowy i trudniejsze warunki jazdy, tym większa korzyść z posiadania I-Shift Dual Clutch. Zmiana biegów pod obciążeniem, bez żadnej przerwy w przekazywaniu mocy, ułatwia nadążanie za tempem panującego ruchu drogowego, zwłaszcza na trudniejszych odcinkach dróg. Dla kierowcy oznacza to mniejszy stres i większe bezpieczeństwo jazdy - podkreśla Astrid Drewsen.
Większa efektywność jazdy i komfort kierowcy
I-Shift Dual Clutch jest szczególnie efektywna w warunkach, które wymagają częstej zmiany biegów, np. na drogach górskich lub krętych, a także podczas przejazdy przez miasto z dużą liczbą rond i skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. I-Shift Dual Clutch stanowi także zupełnie nową jakość w transporcie płynów w cysternach lub żywych zwierząt, ponieważ niewyczuwalne zmiany biegów powodują mniejsze przemieszczenia ładunku. Dzięki dużej sprawności działania, będącej naturalną cechą I-Shift Dual Clutch, maleje ryzyko ugrzęźnięcia pojazdu na śliskiej lub nieutwardzonej drodze, np. z ładunkiem drewna w lesie.
Kolejną ważną zaletą nowej skrzyni biegów jest poprawa komfortu kierowcy.
- Poza wzrostem efektywności, płynna zmiana biegów przyczynia się do redukcji poziomu hałasu w kabinie - wyjaśnia A. Drewsen.
I-Shift Dual Clutch będzie dostępna w Volvo FH z silnikami Euro 6 o mocy 460, 500 i 540 KM.
I-Shift Dual Clutch, fakty.
Shift Dual Clutch można opisać jako dwie odrębne, lecz współdziałające ze sobą skrzynie biegów. Gdy w jednej z nich jest włączony bieg, w drugiej jest już przygotowane inne przełożenie. Podczas zmiany biegu jedna skrzynia biegów jest odłączana od układu napędowego i równocześnie, w tej samej chwili, podłączana jest druga, a zatem nie występuje żadna przerwa w przekazywaniu mocy. . Dual Clutch bazuje na klasycznej skrzyni biegów I-Shift. Mimo że zawiera wiele nowych podzespołów, jest od niej dłuższa zaledwie o 12 cm. . Nowa skrzynia zmienia biegi bez przerw w transferze mocy. Jeżeli warunki jazdy pozwalają na pominięcie kilku biegów, proces zmiany przełożeń jest podobny do tego w I-Shift. . Brak przerwy w przekazywaniu mocy dotyczy wszystkich zmian biegów, z wyjątkiem tych wymagających przełączenia przekładni zakresów, czyli przejścia z biegu 6. na 7. i odwrotnie. . Płynne, łagodne zmiany biegów zmniejszają zużycie podzespołów napędowych i innych elementów pojazdu. . I-Shift Dual Clutch nie powoduje żadnej zmiany w zużyciu paliwa, w porównaniu z I-Shift. . Dual Clutch będzie dostępna w nowym Volvo FH, do wyboru, obok klasycznej I-Shift i manualnej skrzyni biegów.