Koparkoładowarki to wciąż najpopularniejsze maszyny budowlane w Polsce. Szczególnie mniejsze firmy cenią sobie ich uniwersalność. Nic dziwnego, że producenci wprowadzają udoskonalone modele i rozwiązania techniczne poprawiające efektywność maszyn, jak i komfort ich obsługi. Ostatnio na rynku pojawiły się nowości, m.in. takich marek jak Terex, CAT i Case.
Terex TLB 990
Nowością Terex jest koparkoładowarka TLB 990, o podstawowej masie 8.428 kg, stanowiąca dopełnienie serii trzech modeli TLB (wcześniej weszły na rynek TLB 840 i 890) i będąca ukoronowaniem tej serii, jako model flagowy. Głębokość kopania tej maszyny wynosi od 4.442 mm (wysięgnik standardowy) do 5.642 mm (wysięgnik wysunięty). Została ona uhonorowana Złotym Medalem MTP targów INTERMASZ 2014 w Poznaniu (zgłoszona przez EWPA - Maszyny Budowlane) za innowacyjność. To maszyna osadzona na równych kołach z przodu i z tyłu, a więc przeznaczona do załadunku lub prac terenowych, napędzana silnikiem Perkins 1204E-E44TA Tier 4/Stage IIIB, z chłodnicą powietrza doładowanego. Koła obu osi są skrętne, maszyna posiada trzy tryby sterowania jazdą.
Układ kierowania czterema kołami (możliwa jest jazda po kole o średnicy 7,3 m), połączony z napędem na wszystkie koła zapewnia tej maszynie duża siłę napędową, zaś tryb jazdy bokiem pozwala pracować jej w ciasnych miejscach. Tryb kierowania można zmieniać pomiędzy czterema lub dwoma kołami skrętnymi oraz trybem jazdy bokiem jednym naciśnięciem przełącznika.
Skrzynia biegów synchro shuttle lub servo power synchro (opcja) z automatyczną zmianą biegów to ułatwienie dla operatora. Na życzenie nabywcy montowana jest tandemowa pompa zębata i pompa tłokowa, zapewniające oszczędne i sprawne działanie.
Ładowarka czołowa słynie z dużej siły zrywającej łyżki oraz wyjątkowej nośności Zarówno ramieniem koparkowym jak i ładowarkowym steruje się dżojstikami.
Cechą charakterystyczną nowej serii - zarówno w TLB 990 jak i w TLB 890 oraz TLB 840 - jest zakrzywiony wysięgnik, zapewniający wyróżniający się zasięg i głębokość kopania. Umożliwia on większe zbliżenie się do samochodu podczas ładowania i większą odległość od przeszkód. Nowe, regulowane z zewnątrz okładziny ścierne ramienia i stabilizatora umożliwiają łatwy serwis i wymianę. Nowy układ obracania, o wysokim momencie, ułatwia zasypywanie i obroty na pochyłości pod górę.
Nabywca TLB 990 otrzymuje maszynę z łyżką ładowarkową standardową lub 7-funkcyjną o pojemności 1 i 1,2 m sześc.
Kabina w nowej koparkoładowarce jest większa o 15 procent od kabiny w poprzednim modelu, czyli 970 Elite. Nowa kabina, o konstrukcji ROPS/FOPS, zapewnia więcej miejsca i ma otwierane boczne szyby z tyłu, zapewniające lepszą wentylację i widoczność na wykopy pod właściwym kątem. Tylne okno jest podnoszone i obracane dla poprawienia wentylacji. Całkowicie unoszona maska silnika ułatwia prace serwisowe.
Nowa, odlewana przeciwwaga czołowa zapewnia rozkład obciążeń i ochronę dla poszczególnych elementów.
CAT 432F
Na tegorocznych targach Autostrada-Polska w Kielcach firma Bergerat Monnoyeur, reprezentująca markę CAT w Polsce, zaprezentowała nową koparkoładowarkę 432F, wyposażoną w bezobsługowy (pasywny) filtr cząstek stałych (DPF), spełniającą normę Stage IIIB. Co ciekawe, maszyna ta, mimo dodatkowego osprzętu silnika, zużywa mniej paliwa niż model poprzedni, a żywotność filtra DPF jest przewidziana na około 12 tys. godzin pracy, czyli do remontu silnika.
Koparkoładowarka CAT 432F jest oferowana w różnych wariantach, o masie eksploatacyjnej od 7.620 do 10.817 kg (w typowej konfiguracji masa robocza wynosi 8.973 kg) i wyposażana jest w łyżkę wielofunkcyjną o pojemności 1,03 m sześc. Maksymalna głębokość kopania (wg SAE) wynosi od 4.278 mm (ramię standardowe) do 5.643 mm (ramię teleskopowe wysunięte 4,87 m).
Model 432F cechuje się większą siłą odspajania, większą wysokością podnoszenia i większym zasięgiem, co ułatwia pracę podczas załadunku samochodów ciężarowych lub zgarniania. Układ podnoszenia równoległego jest standardowo wyposażany w funkcję samopoziomowania, co umożliwia bezpieczne podnoszenie ładunków na paletach. Uniwersalność maszyny zwiększa możliwość używania łyżek ogólnego przeznaczenia lub wielozadaniowych, a obniżony profil pokrywy silnika zapewnia lepszą widoczność górnej części łyżki. Maszyna wyposażana jest w funkcję powrotu do pozycji kopania. Przy opuszczaniu ramion łyżka koparki samoczynnie ustawia się we właściwej pozycji - zanim ramiona ładowarki zostaną opuszczone do poziomu podłoża, łyżka jest już przygotowana do nabrania kolejnego ładunku.
Nowy silnik Cat C4.4 z technologią ACERT, ze sterowaniem elektronicznym, rozwija moc 82 kW (111 KM) i o 10 proc. większy moment obrotowy (450 Nm przy 1.400 obr/min). Filtr cząstek stałych nie wymaga interwencji operatora, dzięki wbudowanej funkcji automatycznego oczyszczania. Silnik wyposażony jest w automatyczną regulację prędkości obrotowej (AESC) - gdy operator nie używa przez określony czas elementów sterujących, system obniża prędkość obrotową silnika na biegu jałowym, co zmniejsza zużycie paliwa. Funkcję niskich obrotów biegu jałowego można też włączyć przy użyciu przycisku, np. podczas oczekiwania na ciężarówkę lub w celu zmniejszenia prędkości jazdy.
Napęd przenoszony jest za pośrednictwem w pełni synchronizowanej skrzyni Power-Shuttle z czterema biegami do jazdy w przód i czterema wstecznymi. Opcjonalna automatyczna skrzynia biegów umożliwia pracę w trybie automatycznym lub ręcznym.
Maszyna uzyskuje większą o 11% prędkość i o 16% mniejsze spalanie podczas poruszania się pomiędzy stanowiskami pracy, w efekcie zastosowania przekładni hydrokinetycznej ze sprzęgłem blokującym. W modelu 432F zastosowano większą przekładnię hydrokinetyczną (2,4:1), która zwiększa moc spychania nawet o 14% i zdolność pokonywania wzniesień.
Elektronicznie sterowana pompa hydrauliczna zapewnia o ponad 5% mniejsze spalanie i szybsze reagowanie na sygnały sterujące. Rozszerzono możliwości śledzenia usterek maszyny, z wyświetlaniem ich kodów na nowym ekranie LCD. Dzięki szczegółowym kodom usterek serwis może dokładnie zidentyfikować problem i przygotować odpowiednie części do naprawy, co umożliwi szybszy powrót do pracy. Łatwej wymianie osprzętu roboczego koparki sprzyja nowe złącze hydaraulicznie blokujące narzędzia, dzięki czemu można je wymieniać bez opuszczania fotela. Do tej maszyny można też zamówić opcjonalne szybkozłącze ładowarki, które umożliwia podczepianie całej gamy osprzętu roboczego.
Suchy, odśrodkowy filtr powietrza, zespolony z automatycznym odpylaczem powietrza i układem automatycznie usuwającym zanieczyszczenia wyróżnia się duża trwałością.
CASE serii T
Grupę nowych koparkoładowarek Case serii T tworzą obecnie trzy modele: 580ST, 590ST i 695ST, o masie standardowej - odpowiednio - 8.050, 8.120 i 8.840 kg. Maksymalna głębokość kopania wynosi - 4.369/5.435, 4.670/5.887 i 4.595/5.810 mm. Model 695ST jest koparkoładowarką o wszystkich kołach skrętnych (trzy tryby skrętu) jednakowej wielkości. W 580ST i 590ST jest możliwość wyboru wielkości przednich kół - 18 lub 20 cali z przodu oraz 26, 28 lub 30 cali z tyłu. Model 580ST wyposażony jest w wysokoprężny silnik z układem wtryskowym common rail, rozwijający maksymalną moc znamionową 97 KM (maksymalna osiągalna moc chwilowa 112 KM). Natomiast modele 590ST i 695ST Case wyposażył w silnik o mocy odpowiednio 110 KM i 120 KM. Silniki spełniają wymagania normy Tier 4. Wszystkie maszyny zostały uzbrojone w pompę wielotłoczkową o zmiennym wydatku, która zapewnia duże oszczędności w zużyciu paliwa.
Bezpieczeństwo maszyny i pracy zapewniają takie elementy, jak: zamek otwierający pokrywę silnika umieszczony w kabinie, zamykany na klucz przedział akumulatora uniemożliwiający kradzież, czy zbiornik oleju hydraulicznego z odpowietrznikiem w korku. We wszystkich modelach dostępne są systemy zabezpieczenia przed kradzieżą.
Mokre, wielotarczowe hamulce zasadnicze na tylnej osi zapewniają skuteczne hamownie nawet na stromych zjazdach z pełnym obciążeniem. Napęd na wszystkie koła wraz z blokadą mechanizmu różnicowego zapewnia jazdę i pracę nawet w najcięższych warunkach. Układ hamulcowy korzysta z głównego zbiornika oleju hydraulicznego maszyny, obniżając koszty eksploatacyjne. Duży zbiornik paliwa wydłuża czas pracy między kolejnymi tankowaniami.
Konstruktorzy z firmy Case pomyśleli również o komforcie operatora. Poziom hałasu we wnętrzu kabiny wynosi zaledwie 77 dB. W koparkoładowarkach serii T warto zwrócić uwagę na wysokość transportową, która została znacznie zmniejszona w porównaniu z poprzednimi wersjami, np. model 580ST ma mniej niż 3,5 m wysokości. W nowych maszynach zastosowano nowocześniejsze, wzmocnione mosty oraz skrzynie biegów, zapewniając im lepsze parametry trakcyjne. Wszystkie koparkoładowarki wyposażane są w łyżkę ładowarkową otwieraną z widłami do palet o pojemności 1 m3 lub 1,2 m3 w zależności od modelu.
Spośród nowych funkcji zastosowanych w serii T, warto zauważyć Auto Ride Control, dzięki której m.in. maszyna może jechać z dużą prędkością przy załadowanej łyżce bez obawy, że wpadnie w tzw. galopowanie.
Prawie salonki
Warto zwrócić uwagę na nowoczesne rozwiązania techniczne i komfortowe wyposażenie kabin współczesnych koparkoładowarek. Nie dziwi już automatyczna skrzynia biegów, teleskopowa kierownica z regulacją pochylenia, przyciemniane szyby, chłodzony schowek, uchwyt i gniazdo zasilania telefonu komórkowego, klimatyzacja, nawet z automatyczną regulacją temperatury, czy pneumatycznie zawieszony i podgrzewany fotel operatora. Jak w wysokiej klasy samochodzie. A to tylko przykładowy spis wyposażenia dostępnego w modelu TLB 990. Wiele podobnych udogodnień proponują konkurenci. W maszynach CAT ciekawym rozwiązaniem jest układ kontroli komfortu jazdy (Ride Control), ograniczający kołysanie i podskakiwanie maszyny na nierównościach. Jak widać, producenci w równej mierze teraz dbają o środowisko naturalne, co wymuszają na nich normy ekologiczne, jak o komfort obsługi ich urządzeń.