W ostatnim czasie wśród samochodów dostawczych pojawiło się trochę nowości. Ford zaprezentował nowego pikapa Rangera, Renault – Trafika kolejnej generacji, a Iveco Daily zdobyło kolejne nagrody, podbijając europejski rynek. Nowe samochody zużywają mniej paliwa, są bardziej ekologiczne, zapewniają kierowcom i pasażerom więcej komfortu. Producenci wprowadzają też nowe rozwiązania poprawiające funkcjonalność dostawczaków.
Dzielny Ford Ranger
Nowy pikap Ford Ranger, z nowym, śmiałym designem, zadebiutował w Europie w czasie salonu samochodowego we Frankfurcie. Pojazd wyposażony w najnowocześniejsze technologie cechuje podwyższona ekonomika zużycia paliwa.
Ranger pojawił się na europejskim rynku pod koniec 2011 roku. Całkowita sprzedaż 21.600 egzemplarzy w 2014 roku na 20 tradycyjnych rynkach europejskich była ponad dwukrotnie większa, niż w 2012 r.
Udoskonalona rodzina silników wysokoprężnych obejmuje warianty mocy 130 KM i 160 KM najnowszej jednostki TDCi o pojemności 2,2 litra, co oznacza przyrost mocy w porównaniu do silników 125 KM i 150 KM w poprzednim modelu. Dostępna będzie też potężna pięciocylindrowa jednostka napędowa TDCi o pojemności 3,2 l (200 KM). Oferowane będą zarówno 6-biegowe przekładnie manualne, jak i 6-biegowe przekładnie automatyczne, a klienci mogą wybierać warianty samochodu z napędem na cztery lub na dwa koła.
Nowy Ranger zapewnia oszczędność paliwa, dzięki bardziej sprawnym energetycznie silnikom wspomaganym przez układy Auto-Start-Stop, nowe przełożenia przekładni głównych i nowo wprowadzone elektryczne wspomaganie kierownicy, co łącznie zapewnia zmniejszenie spalania nawet o 17 procent. W wersji z silnikiem 160 KM samochód zużywa średnio 6,5 l/100 km i emituje 171 g/km CO2, co oznacza wyraźne obniżenie kosztów eksploatacji w porównaniu z poprzednim modelem zużywającym 7,8 l/100 km przy emisji CO2 wynoszącej 206 g/km.
Ranger należy do pikapów o największych możliwościach użytkowych w swojej klasie. Z głębokością brodzenia w wodzie do 800 mm i z prześwitem 230 mm, jest on zaprojektowany i zbudowany tak, by radził sobie w najtrudniejszym terenie. Dzięki kątowi natarcia wynoszącemu 28 stopni i kątowi zejścia równemu 25 stopni, kierowcy Forda Rangera mogą czuć się pewnie w czasie pokonywania stromych przeszkód terenowych.
Sterowany elektronicznie reduktor pozwala kierowcy samochodu z napędem wszystkich kół na przejście z napędu jednej osi na napęd obu osi przy wysokim przełożeniu reduktora jedynie poprzez obrócenie w czasie jazdy pokrętła umieszczonego na konsoli. W celu zwiększenia momentu napędowego przy małych prędkościach lub dla zwiększenia siły hamowania silnikiem na stromych zjazdach kierowca może wybrać niskie przełożenie reduktora i przeniesienie napędu na obie osie. Elektroniczna blokada tylnego mechanizmu różnicowego również pomaga poprawić przyczepność kół w bardzo trudnych warunkach. Tak mocnym własnościom terenowym towarzyszy zdolność holowania przyczepy o masie do 3500 kg.
Na pokładzie Rangera dostępnych jest wiele najnowocześniejszych technologii, które służą kierowcy pomocą przy uzyskiwaniu połączeń ze światem zewnętrznym, bądź ułatwiają utrzymanie kontroli nad pojazdem. Należy do nich sterowany głosowo system łączności SYNC 2 (funkcja ta nie jest dostępna w języku polskim), w skład którego wchodzi 8-calowy ekran dotykowy.
Cała gama systemów i technologii wspomagania kierowcy zapewnia większy komfort i wygodę w czasie jazdy, w tym system zapobiegania opuszczeniu pasa ruchu, tempomat adaptacyjny z funkcją wczesnego ostrzegania, przedni i tylny asystent parkowania, kamera cofania i standardowy systemu elektronicznej kontroli stabilności z łagodzeniem skutków ewentualnego wywrócenia pojazdu na dach oraz system kontroli kołysania przyczepy.
Inne inteligentne technologie i systemy zastosowane w Fordzie Rangerze, to: asystent ruszania na wzniesieniu, asystent zjeżdżania ze wzniesienia, adaptacyjna kontrola obciążenia pojazdu, asystent hamowania awaryjnego.
Iveco Daily podbija europejski rynek
IVECO Daily otrzymało w Niemczech nagrodę „Best KEP Transporter 2015”, a wprowadzony na rynek w 2015 r. Daily Hi-Matic „Nagrodę za innowacyjność”. 25 ekspertów z branży przesyłek kurierskich, ekspresowych i pocztowych, po porównaniu wrażeń z jazdy różnymi konkurencyjnymi modelami, uznało IVECO Daily za najlepszy środek transportu dla firm z tego sektora w 2015 roku. Ci sami eksperci nagrodzili także wersję Daily Hi-Matic za innowacyjność.
W niewielu branżach pojazdom stawia się tak wysokie wymagania, jak w sektorze przesyłek kurierskich i ekspresowych. Wspomniana grupa uznała Daily za „najlepszy środek transportu dla firm z branży przesyłek kurierskich, ekspresowych i pocztowych w 2015 roku”
Branżowi specjaliści docenili Daily za połączenie najłatwiej dostępnej przestrzeni ładunkowej na rynku z obszerną kabiną i wysokim poziomem komfortu kierowcy.
Nic dziwnego, że firma Europcar Deutschland Van & Truck zdecydowała się na zakup aż 130 pojazdów Daily 72 C 17 /P.
Kluczem do sukcesu Daily jest także nowa skrzynia biegów Hi-Matic, oferująca kierowcom i operatorom parku pojazdów najlepsze w swojej klasie parametry elastyczności, wydajności, zużycia paliwa i komfortu prowadzenia pojazdu. Skrzynia Hi-Matic, skonstruowana we współpracy z firmą ZF, jest pierwszą ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów oferowaną w pojazdach z tego segmentu. Hi-Matic zmienia biegi szybciej i precyzyjniej niż najbardziej doświadczony kierowca – przy dynamicznym przyspieszaniu zmiana przełożeń następuje w niespełna 200 milisekund. Różne tryby zmiany biegów pozwalają na jazdę ekonomiczną (tryb ECO) lub – w szczególnych sytuacjach (np. przy wyprzedzaniu) – bardziej „agresywną” (tryb POWER).
W porównaniu ze skrzynią manualną koszty serwisowania i napraw obniżono o 10%. Rozwiązania konstrukcyjne zastosowane w Nowym Daily zostały opracowane pod kątem zwiększenia trwałości pojazdu. Chronią one silnik i układ przeniesienia napędu, ograniczając zapotrzebowanie na serwis tych podzespołów.
Szeroka oferta jednostek napędowych obejmuje silniki o pojemności 2,3 oraz 3 litrów rozwijające od 106 do 205 KM mocy i od 270 do 470 Nm momentu obrotowego. Rekordowa jest dopuszczalna masa całkowita najciężej wersji wynosząca 7,2 tony.
Nowy Daily Hi-Matic pozwala maksymalnie wykorzystać możliwości holowania przyczepy o masie do 3500 kg. Dzięki współpracy ze standardowym w Nowym Daily systemem Hill Holder (zapobiegającym stoczeniu się pojazdu w czasie ruszania na wzniesieniu) mechanizm przekładni reaguje optymalnie w takiej sytuacji.
Daily Hi-Matic dostępny jest w trzech wersjach zróżnicowanych w zależności od przeznaczenia: Urban, Regional i International.
Hi-Matic Urban to pojazd do codziennej eksploatacji w ruchu miejskim. Jest zwrotny i komfortowy, a automatycznie adaptująca się przekładnia dobiera charakterystykę zmiany biegów spośród 20 dostępnych charakterystyk.
Użytkownicy oczekujący maksymalnej elastyczności docenią Nowego Daily Hi-Matic Regional, który ma do zaoferowania znakomite osiągi w trybie Eco i Power.
Daily Hi-Matic International ma być natomiast niezawodnym i wygodnym partnerem w dalekich trasach. To pojazd charakteryzujący się bardzo dobrymi osiągami i wysokim komfortem jazdy. Podwójny nadbieg i konwerter momentu obrotowego z tłumikiem drgań gwarantują niższe spalanie.
Daily w wersji Natural Power, napędzany sprężonym gazem ziemnym (CNG) odznacza się tymi samymi parametrami, co wersja z silnikiem wysokoprężnym, w zakresie momentu obrotowego, ładowności i zwrotności, gwarantując niskie koszty zużycia paliwa i ograniczony poziom hałasu. Podwozie z ramą kratownicową sprawia, że auto jest cenione przez firmy montujące zabudowy. Taka konstrukcja charakteryzuje się solidnością i może być obciążana dużym ładunkiem. Co więcej, umiejscowienie zbiorników z gazem w wersji Natural Power nie ogranicza przestrzeni ładunkowej, ani możliwości w zakresie montażu zabudowy.
Renault Trafic z oszczędniejszym napędem
Renault oferuje od niedawna kolejną generację modelu Trafic. Francuski van otrzymał nowy design zewnętrzny i wewnętrzny. Samochód dysponuje szeregiem innowacyjnych rozwiązań, upraszczających życie użytkownikom oraz nową gamą silników, zapewniającą elastyczną jazdę.
Odmiana furgon została wyposażona w nowy, opracowany przez Renault silnik 1.6 dCi, którego wersja z podwójnym doładowaniem pozwala ograniczyć zużycie paliwa poniżej 6 l/100 km.
Wprowadzony na rynek w 1980 roku, jako następca modelu Estafette, Trafic został sprzedany do dziś w ponad 1,6 mln egzemplarzy na całym świecie.
Nowy model prezentuje całkowicie zmienioną stylistykę zewnętrzną. Do wyboru jest aż 270 wersji, w tym dwie wysokości, dwie długości, furgon, przedłużona kabina, platforma z kabiną oraz wersja do przewozu osób, nie zapominając o pojazdach zmodyfikowanych przez współpracujących i autoryzowanych przez Renault Tech wykonawców zabudów.
Poddane downsizingowi i turbodoładowane silniki zostały stworzone na bazie opracowanej przez Renault jednostki 1.6 dCi najnowszej generacji (R9M) i zawierają szereg innowacyjnych rozwiązań, pozwalających obniżyć zużycie paliwa. Gama ta obejmuje dwa warianty: z pojedynczym układem doładowania o zmiennej geometrii, pozwalający obniżyć spalanie o ponad 1 l/100 km oraz Twin-Turbo, umożliwiający zejście poniżej 6 l/100 km. Silniki te uzyskują większy moment obrotowy przy niskich obrotach, ułatwiający szybsze ruszanie z miejsca również pod obciążeniem.
Samochód wyposażany jest w trap załadunkowy, co zapewnia mu przestrzeń załadunkową o długości aż 4,15 m. Ładunek można zabezpieczyć za pomocą 18 punktów mocowania, z których osiem przytwierdzonych jest do podłogi – w zależności od wersji. Drewniane wykończenie chroni podłogę oraz ściany boczne ładowni furgonu. Dzięki stelażowi mocowanemu pod sufitem można przewozić podczepione przedmioty o długości 2 m i maksymalnym ciężarze 13 kg. Rygiel blokujący lewe drzwi tylne ułatwia przewożenie długich przedmiotów – jedzie się wówczas z prawym skrzydłem otwartym. Zestaw do standardowego haka holowniczego w wyposażeniu przewidziany został do intensywnej eksploatacji w różnych warunkach. Do zestawu można mocować zaczep, zaczep mieszany lub sworzeń. Takie rozwiązanie jest proste w obsłudze.
Dzięki sterowaniu na kierownicy, można ustawić swoją prędkość maksymalną i spokojnie kontynuować podróż. System ESC nowej generacji zapewnia stabilność pojazdu oraz wykrywa poziom obciążenia, dzięki czemu łatwiej można skorygować tor jazdy. Przewidziano także system monitorowania ciśnienia w ogumieniu. Po zatrzymaniu na wzniesieniach większych niż 10% automatycznie zaciąga się hamulec na dwie sekundy, aby można było bezpiecznie ruszyć z miejsca.
Podczas manewrowania kierowcy pomaga kamera cofania – szofer widzi co dzieje się z tyłu w wewnętrznym lusterku cofania albo na ekranie nawigacji.
.