Wiadomości z rynku

czwartek
31 października 2024

Dyspensa na tachograf G2V1

Dopuszczona rejestracja do końca 2023 roku
16 października 2023
 
Jak podaje CORTE, Komisja ds. Transportu Drogowego UE uzgodniła, że firmy transportowe mogą rejestrować nowe pojazdy z tachografami G2V1 nie później niż do 31.12.2023 roku, jednak muszą wymienić zamontowane w nich urządzenia na tachografy G2V2 najpóźniej do 18.08.2025r.
Nowo rejestrowane pojazdy od 21 sierpnia 2023 r. powinny być wyposażone w inteligentny tachograf w wersji 2 (G2V2). Jednak na skutek pojawiających się sygnałów, że na rynku brakuje wystarczającej ilości tachografów, co uniemożliwia rejestrowanie kupionych samochodów, wiele krajów zdecydowało się na wprowadzenie środków tymczasowych, mających na celu złagodzenie w egzekwowaniu przepisów. Rozwiązania w poszczególnych państwach różnią się jednak zakresem oraz czasem ich stosowania.
IRU zwróciła się do Komisji Europejskiej o zalecenie państwom członkowskim zapewnienia okresu karencji, aby zapobiec blokowaniu dziesiątek tysięcy nowych ciężarówek i autokarów.
Raluca Marian, dyrektor ds. rzecznictwa UE IRU, powiedziała:
– Nasz sektor nie mógł się doczekać wersji 2 inteligentnego tachografu. Oprócz innych korzyści, jego nowe funkcje mogą zmniejszyć liczbę kontroli drogowych i poprawić warunki pracy kierowców i funkcjonariuszy organów ścigania, skupiając się wyłącznie na przestępcach, którzy często i poważnie dopuszczają się wykroczeń, co jest idealnym scenariuszem, o który IRU od dawna zabiegało.
Jednak opóźnienia w dostawie nowych tachografów mogą uniemożliwić rejestrację od 20.000 do 40.000 pojazdów do końca 2023 roku. Ta blokada jest nie do przyjęcia. Oznacza to opóźnienia w odbiorze nowych pojazdów, co może w istotny sposób wpłynąć na planowanie przewoźników, a co za tym idzie, na możliwości przewozu pasażerów i towarów w UE.

Wezwanie Komisji Europejskiej

W związku z pojawiającym się chaosem, Komisja Europejska, przy wsparciu członków Komitetu Transportu Drogowego, podjęła działania prowadzące do zharmonizowania praktyk egzekwowania prawa poprzez zapewnienie wytycznych dla organów egzekwujących i wzywa kraje do:
- złagodzenia sankcji administracyjnych (tolerancji w egzekwowaniu przepisów) wobec pojazdów, krajowych, jak i międzynarodowych, zarejestrowanych po 21 sierpnia, które powinny być wyposażone w G2V2;
- niesankcjonowania przewoźników i większą tolerancję do 31 grudnia 2023 r.;
Równocześnie podkreślono, że wymiana tachografów G2V1 na tachografy G2V2 w samochodach kupionych do 31.12.2023 r. musi zostać wykonana najpóźniej do 18.08.2025 r.

Większy kryzys na horyzoncie

Oprócz kamienia milowego ukierunkowanego na nowe pojazdy ciężkie, w najnowszej zmianie unijnych przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku określono terminy modernizacji pojazdów zarejestrowanych wcześniej. Terminy te są stosunkowo bliskie i mieszczą się między końcem 2024 r. a sierpniem 2025 r., w zależności od pojazdu.
Biorąc pod uwagę obecne wyzwania związane z wyposażeniem nowych pojazdów w SMT2, IRU przewiduje opóźnienia w dostarczaniu urządzeń SMT2 na potrzeby modernizacji pojazdów już poruszających się po drogach UE.
– Ponieważ nowy inteligentny tachograf najprawdopodobniej nie będzie powszechnie dostępny do modernizacji aż do początku 2024 r., zwracamy się do Komisji Europejskiej o utworzenie systemu monitorowania modernizacji pojazdów, aby zapobiec przewidywanemu kryzysowi. To może być jeszcze większy problem niż obecny. Oczekujemy, że modernizacji będzie wymagało od 1,5 do 2 milionów pojazdów, a możliwości w tym zakresie są coraz mniejsze ze względu na opóźnienia – podsumowała Raluca Marian. (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.