Wiadomości z rynku

poniedziałek
25 listopada 2024

Pierwszy eBus MAN dostarczony w Afryce

W 2024 roku w Starachowicach ruszy produkcja seryjna pojazdów na podwoziu Lion's Chassis E
21 grudnia 2023

Fot. MAN

 
MAN Truck & Bus przekazał pierwszy w pełni elektryczny autobus w Cape Town. Pojazd Lion's Explorer E dostarczony do Republiki Południowej Afryki bazuje na nowym podwoziu Lion's Chassis E, które ma wejść do produkcji seryjnej w 2024 roku.
Wyjątkowość w tym przypadku polega na tym, że w przeciwieństwie do Europy, gdzie MAN produkuje i sprzedaje kompletne autobusy, firma oferuje głównie na rynku światowym podwozia, które następnie montowane są w kompletne autobusy w kraju przez certyfikowanych producentów zabudów. Jednak w przypadku Lion's Explorer E firma MAN nie tylko dostarczyła podwozie, ale także zbudowała nadwozie zgodnie z życzeniami klienta i wymaganiami rynku.
– To dla każdego z nas szczególne przeżycie, gdy po raz pierwszy przekazujemy klientowi nowy pojazd lub technologię – powiedział Alexander Vlaskamp, ​​dyrektor generalny MAN Truck & Bus. – Tym bardziej, gdy wnosimy znaczący wkład w mobilność bardziej przyjazną dla środowiska.
Wraz z Barbarosem Oktayem, dyrektorem ds. autobusów w MAN Truck & Bus i Janem Aichingerem, dyrektorem zarządzającym MAN Truck & Bus South Africa, Alexander Vlaskamp przekazał pierwszy autobus Lion's Explorer E, a tym samym pierwszego eBusa MAN klientowi spoza Europy. Pojazd trafił do operatora Golden Arrow Bus Services (GABS), który wykorzysta go do jazdy testowej w Kapsztadzie. Celem firmy transportowej jest stopniowa konwersja floty autobusów z silnikiem diesla na pojazdy elektryczne.

Fot. MAN

 

Razem silni: celem jest mobilność wolna od emisji CO2

– Współpraca z firmami o podobnych poglądach jest kluczem do postępu i dokonywania zmian. Również dla MAN jazda bez emisji CO2 jest kluczowym elementem strategii, a przekazanie MAN Lion's Explorer E jest kamieniem milowym na tej drodze – dodał Aleksander Vlaskamp. – Nasza droga prowadzi od niskiej emisji do zerowej emisji. Aby to osiągnąć, w Europie w modelu Lion’s City E całkowicie opieramy się na mobilności elektrycznej w segmencie autobusów miejskich, a na całym świecie robimy to samo w przypadku modelu Lion’s Chassis E, ponieważ nasza odpowiedzialność za zrównoważoną mobilność nie kończy się na granicach Europy.
W przypadku eBusa dla GABS firma MAN nie tylko dostarczyła podwozie, ale także zbudowała nadwozie zgodnie z życzeniami klienta, przeznaczeniem i wymaganiami rynku. Zrealizowano to w fabryce MAN Bus w Olifantsfontein w Republice Południowej Afryki. Montaż poprzedzający elektrycznego podwozia wysokopodłogowego przeprowadzono we współpracy z drugim lokalnym zakładem MAN w Pinetown, który specjalizuje się w produkcji neutralnej dla klimatu.
– Połączyliśmy to, co najlepsze z dwóch światów. W ten sposób udało nam się dostarczyć pierwszy elektryczny autobus miejski, który został opracowany i zbudowany w Republice Południowej Afryki, spełniając jednocześnie wymagania naszego klienta na drodze do zerowej emisji – powiedział Jan Aichinger, dyrektor zarządzający MAN Truck & Bus South Africa podczas ceremonii przekazania.
W przyszłości Lion's Explorer E będzie bezemisyjnie woził mieszkańców Kapsztadu i okolic. Ustalenia i doświadczenia z rozpoczynającej się eksploatacji testowej zostaną wykorzystane do ciągłego udoskonalania pojazdu. eBus wyposażony jest w cztery zestawy akumulatorów oparte na sprawdzonej technologii NMC (akumulator litowo-niklowo-manganowo-kobaltowy) o mocy 80 kWh każdy, co daje łączną moc zainstalowaną 320 kWh. Zintegrowany silnik elektryczny generuje moc szczytową do 240 kW, a tym samym wystarczającą do wykorzystania na drogach nadmorskiego miasta w RPA.
– Autobusy elektryczne jeżdżą już po drogach w Republice Południowej Afryki. Jednak cechą szczególną MAN Lion's Explorer 12 E jest to, że został on opracowany specjalnie do użytku tutaj – wyjaśnił Barbaros Oktay, dyrektor ds. autobusów w MAN Truck & Bus. – Co więcej, nowy model jest produkowany w całości w Republice Południowej Afryki. W ten sposób możemy zapewnić, że eBus doskonale odpowiada potrzebom lokalnych przedsiębiorstw transportowych, a jednocześnie można go w najlepszy możliwy sposób zintegrować z istniejącymi procesami. Jeśli to się powiedzie, elektromobilność nabierze znacznego tempa w Republika Południowej Afryki – jesteśmy o tym przekonani.
MAN Truck & Bus jest liderem rynku autobusów w RPA, z udziałem w rynku wynoszącym nieco ponad 45 procent (koniec 2022 r.). Celem firmy jest utrzymanie tej pozycji w przyszłości dzięki napędom elektrycznym.
– Wymaga to pojazdów wyposażonych w innowacyjne technologie, przekonujące zasięgi oraz rozwiązania dostosowane do rynku i przemyślane – jak Lion's Explorer E – dodał Oktay. – Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby nowy eBus został równie dobrze przyjęty w Republice Południowej Afryki, jak nasz Lion's City E w Europie, gdzie wyprodukowano już ponad 1000 egzemplarzy.

Fot. MAN

 

Na rynki międzynarodowe: Lion's Chassis E - sprawdzona technologia

Nowe podwozie Lion's Chassis E to kluczowy element umożliwiający osiągnięcie ambitnych celów firmy także poza Europą.
– Dzięki naszemu elektrycznemu podwoziu oferujemy teraz rozwiązanie w zakresie autobusów elektrycznych MAN na rynki międzynarodowe. Producenci nadwozi z całego świata zyskują pożądaną podstawę dla swoich całkowicie elektrycznych modeli – zapewnił Barbaros Oktay.
W ten sposób MAN może zapewnić swoim klientom rozwiązania o zerowej emisji na poziomie globalnym – tak jak ma to miejsce obecnie w Republice Południowej Afryki. W pierwszym etapie eChassis będzie oferowany w wersji dwuosiowej, do zastosowań niskopodłogowych. Wersje dla autobusów międzymiastowych (wysokopodłogowe) zostaną wprowadzone w późniejszym terminie. Dostępny będą warianty z kierownicą po lewej i prawej stronie.
W przypadku komponentów do eChassis firma MAN stawia na technologię Lion's City E.
– Dzięki tej technologii, która sprawdziła się już w praktyce, oraz naszemu wieloletniemu doświadczeniu w technologii podwozi, możemy zaoferować naszym klientom innowacyjne i wydajne rozwiązanie eMobility dla transportu miejskiego i międzymiastowego – dodał Oktay.
Po pierwszym przekazaniu w RPA, kolejne autobusy demonstracyjne, na podwoziu Lion's Chassis E, mają zostać dostarczone w nadchodzących miesiącach na rynki poza Europą. Produkcja seryjna w polskim zakładzie MAN w Starachowicach ma się rozpocząć w 2024 roku. (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.