Wiadomości z rynku

poniedziałek
25 listopada 2024

IRU: co drugi europejski przewoźnik nie może się rozwijać z powodu braku kierowców

30 września 2024
 
Zawód kierowcy ciężarówki w Europie starzeje się - średnia wieku wynosi obecnie 47 lat. Jedna trzecia kierowców ciężarówek ma ponad 55 lat i oczekuje się, że przejdzie na emeryturę w ciągu najbliższych dziesięciu lat, a niecałe 5% ma mniej niż 25 lat.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez IRU w 2023 roku wśród ponad 1.000 europejskich drogowych przewoźników towarowych, brak kierowców uniemożliwia rozwój działalności ponad połowie firm. Brak wykwalifikowanej siły roboczej powoduje także spadek produktywności blisko 50% firm i spadek dochodów 39%.

Kraje europejskie najbardziej dotknięte to Norwegia i Wielka Brytania, których sytuacja znacznie się pogorszy do 2028 r. wraz z odchodzeniem kierowców na emeryturę, jeśli nie zostaną podjęte żadne znaczące środki zaradcze. Aby powstrzymać to zjawisko, ponad połowa przewoźników oferuje premie za wyniki i zwiększa wynagrodzenia.

W Europie wynagrodzenie brutto kierowcy ciężarówki jest o 55% wyższe od krajowej płacy minimalnej, a w Holandii sięga 233%.
Inne działania motywacyjne: nowe ciężarówki (44%), pokrycie kosztów dostępu do zawodu (35%) czy oferta zaawansowanych szkoleń (25%).
IRU podkreśla, że ​​wysoki koszt uzyskania prawa jazdy na pojazd ciężarowy i kwalifikacji zawodowych w Europie, który jest średnio o 3,7 razy wyższy niż średnia miesięczna płaca minimalna, stanowi istotną przeszkodę w przyciąganiu ludzi do zawodu, zwłaszcza młodych.

Raluca Marian, dyrektor ds. wsparcia UE w IRU, sugeruje, że UE i rządy powinny na przykład zachęcać przewoźników do szkolenia młodych ludzi w wieku od 17 lat, aby jeździli z instruktorem. Inne sugestie IRU: zharmonizować na poziomie UE uznawanie praw jazdy i kwalifikacji wydanych w krajach trzecich, a także poprawić warunki odpoczynku kierowców, w szczególności poprzez budowę coraz bezpieczniejszych parkingów.

Kolejny obszar wymagający poprawy: wśród europejskich kierowców ciężarówek kobiety stanowią zaledwie 4%. Trzy kraje prowadzące pod względem reprezentacji kobiet to Niemcy (7,2%), Rumunia (6,1%) i Francja (4,5%). Według IRU kobiety potrzebują przede wszystkim bezpiecznych warunków pracy i dobrze wyposażonych miejsc do wypoczynku. (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.