Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Renault Keraks 450.42 - ciężka Renia na budowę

Samochody ciężarowe. Renault Keraks 450.42 8x4 Heavy (wywrotka tylnozsypowa)
20.07.2007 00:00:00
Kerax pojawił się ma rynku dziesięć lat temu. Późną wiosną ta budowlana ciężarówka doczekała się gruntownej renowacji. Mieliśmy okazję sprawdzić w żwirowni, jak w codziennej eksploatacji sprawuje się w największej i najmocniejszej wersji. Doceniliśmy zwłaszcza kilka elementów wywrotki. Najważniejsze z atutów Renault to: komfort jazdy, skuteczne wyciszenie wnętrza, wzmocniona konstrukcja zawieszenia i mocna jednostka napędowa. Minusy to natomiast: zbyt mały pierwszy stopień przy drzwiach wejściowych, szeroki i wysoki tunel w kabinie oraz stosunkowo niewielki (255 l) zbiornik paliwa.
Kerax sprzedawany jest w dwu wariantach zależnych od warunków, w jakich ma pracować: Medium (na typowe budowy) i Heavy (przygotowany do trudniejszych warunków pracy). Różnic zewnętrznych nie ma, konstrukcyjne modyfikacje dotyczą tylnej części zawieszenia. Wersja Heavy jest, jak sama nazwa wskazuje, mocniejsza i ma np. jedenaście piór w tylnych resorach, o dwa więcej niż Medium. Dodatkowo niemal na całej długości podłużnicy zastosowano wzmocnienie (listwa stalowa o grubości 5 mm). W warunkach panujących na żwirowisku sprawdzał się prześwit (385 mm z przodu i 370 mm z tyłu), choć czasem przydałoby się jeszcze o 30-50 mm więcej. Dobrze, że pomyślano o solidnym zabezpieczeniu silnika (osłona o grubości 4 mm), a także o ochronie reflektorów (kratka z drutu stalowego). Wprawdzie w teście nie byliśmy zmuszeni do jego wykorzystywania, jednak warto zwrócić uwagę na masywny, przedni zaczep holowniczy ulokowany w belce poprzecznej. Konstruktorzy twierdzą, że nowy Kerax poradzi sobie z holowaniem pojazdów o wadze 25 t (poprzednik - 20 t).
Jak w osobówce
Zajęcia miejsca w kabinie utrudnia pierwszy z trzech stopni do drzwi wejściowych, bo jest wąski. W szoferce zmodernizowanego auta jest cicho. To jeden z podstawowych walorów zauważanych natychmiast po uruchomieniu silnika. Także w czasie jazdy odgłosy motoru oraz dźwięki wydobywające się spod samochodu nie są przenoszone do kabiny. Elektroniczne wyświetlacze są czytelne (prędkościomierz, zegar, informacje z radia, temperatura zewnętrzna, komunikaty alarmowe dla kierowcy), a wszystkie przełączniki znajdują się w zasięgu prawej ręki kierowcy. Deskę rozdzielczą umieszczono dość nisko. Takie ułożenie nie ogranicza widoczności przez przednią szybę. W testowanym egzemplarzu jest dwumiejscowa kabina zawieszona mechanicznie na czterech punktach. Mankamentem jest wysoki i szeroki tunel środkowy uniemożliwiający przemieszczanie się po szoferce. Wprawdzie testy odbywaliśmy przy temperaturze wynoszącej w słońcu prawie 40 st. C, jednak we wnętrzu auta było chłodno i przyjemnie, manualna klimatyzacja okazała się wydajna.
Koni pod dostatkiem
W poprzednim Renault Keraksie największy motor dysponował mocą 412 KM. Teraz jest o 38 KM więcej. Jednostka bez trudu porusza załadowany pojazd nawet w najbardziej pofałdowanym terenie, a pokonywanie podjazdów nie jest kłopotliwe. To także rezultat dobrze dobranego układu napędowego. Napęd przenoszony jest płynnie przez 16-biegową przekładnię mechaniczną (ZF). Wydajnie działa system wspomagania przełożeń Servoshift, dzięki któremu biegi nie wyskakują, a w ich zmianę nie trzeba wkładać olbrzymiego wysiłku. Wibracje są praktycznie nieodczuwalne, to rezultat zastosowania systemu filtrowania. Układ zmiany biegów wyposażono w układ Super H, w którym biegi od 5 do 8 nakładają się na 1-4. To ma poprawić ergonomię i... poprawia. W czasie testu okazało się, że zbiornik paliwa (255 l) jest mały. Cóż, objeżdżany Kerax pracował z pełnym obciążeniem.
Podsumujmy
Zmodernizowany Kerax z jednej strony jest siłaczem, z drugiej całkiem komfortowym miejscem pracy. Nas nurtuje, czy jakość obecnej w nim elektroniki okaże się wystarczająca po kilku latach?
Plusy
Komfort jazdy. Skuteczne wyciszenie wnętrza. Wzmocniona konstrukcja zawieszenia. Mocna jednostka napędowa.
Minusy
Zbyt mały pierwszy stopień przy drzwiach wejściowych. Szeroki i wysoki tunel w kabinie. Stosunkowo niewielki (255 l) zbiornik paliwa.
Podstawowe dane techniczne Renault Keraksa 450 8x4 Heavy
DMC (techniczna) 40.000 kg
Ładowność (techniczna) 29.000 kg
Rozkład DMC na osie przednie/tylne 18.000 kg / 22.000 kg
Objętość skrzyni ładunkowej 17,9 m sześc.
Wymiary wewn. skrzyni ładunkowej długość/szerokość/wysokość burty 5.800 / 2.500 / 1.300 mm
Kąt wychylenia skrzyni 53 stopnie
Pojemność skokowa silnika 10,8 l
Moc maksymalna 450 KM przy 1.900 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 2.140 Nm przy 1.100-1.300 obr./min
Pojemność zbiorników paliwa 255 l
Napęd 8x4
Śr. zużycie ON w cyklu mieszanym bez obciążenia na szosie (testowe) 29 l/100 km
Zawieszenie przednie Paraboliczne resory piórowe, stabilizator osi.
Zawieszenie tylne Półeliptyczne resory piórowe, stabilizator osi.
Układ hamulcowy Elektropneumatyczny o dwóch niezależnych obwodach, sterowany elektronicznie.
Wyposażenie pojazdu testowego, m.in. ABS, pneumatyczny fotel kierowcy, podgrzewacz paliwa, przystawka odbioru mocy, brzęczyk biegu wstecznego, elektryczna regulacja reflektorów drogowych, komputer
Cena netto Producent nie podaje
Gwar. mechaniczna/perforacyjna 1 rok + 1 rok na układ napędowy (maks. 200 tys. km) / 5 lat
Przeglądy techniczne Co 40 tys. km lub 800 godzin pracy
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.