Samochody dostawcze. Mitsubishi L 300 (1986-2000)
Mitsubishi L 300 był kiedyś najlepiej sprzedającym się w Europie azjatyckim dostawczakiem. Na początku lat 90. rejestrowano w Europie Zachodniej prawie 10 tys. egz. L 300 rocznie. W Polsce zdobywa popularność dopiero teraz. Największe zalety Mitsubishi to fakt, iż jest to ekonomiczny diesel o dużej ładowności i spora ogólna niezawodności.
Minusy to natomiast ospałość diesla, mało precyzyjne skrzynie i drogie części zamienne.
W naszym kraju L 300 przez wiele lat był modelem niszowym. Dopiero od niedawna, w ramach importu prywatnego, trafia do nas więcej popularnych "miśków", które przywożone są głównie z Niemiec i Holandii.
Mitsubishi L 300 to typowy furgon o długości zbliżonej do najpopularniejszego dostawczaka tego rodzaju, VW T4. Pod względem funkcjonalności trudno mu cokolwiek zarzucić, niektórzy skarżą się jedynie na zbyt nisko unoszoną klapę tylną. W istocie jednak stanowić to może problem tylko dla dwumetrowców, człowiek o przeciętnym czy nawet nieco większym niż średni wzroście problemów z załadunkiem czy rozładunkiem nie ma.
L 300 dostępne jest jako furgon i kombi. Na polskim rynku dominuje pierwsza z wymienionych wersji. "Misiek" w blaszanym wariancie jest pojazdem stosunkowo lekkim. To właśnie ma wpływ na ponadprzeciętną ładowność (1.345 kg) samochodu. Część towarowa ma kubaturę 5,7 m sześc. Poza wspomnianą już klapą tylną dostęp do ładowni zapewniają przesuwne drzwi boczne.
Samochody spotykane na naszych drogach mają zarówno pojedyncze, jak i podwójne reflektory przednie. Modyfikacji polegającej na zamianie reflektorów pojedynczych na podwójne dokonano w 1991 r. W tym samym roku nieco zaokrąglono również przednią część samochodu.
Ponad 90 proc. samochodów, które mieliśmy okazję oglądać na giełdach, to diesle. Mankamentem 2,5-litrowej jednostki o mocy 69 KM jest niewielka dynamika, zaletą zaś niewielkie spalanie (średnio 8,2-8,5 l ON na 100 km). Chwalona jest wysoka trwałość motoru, żaden z pytanych przez nas użytkowników nie miał poważniejszych kłopotów eksploatacyjnych. Sporo pochwał zbiera też znacznie rzadziej spotykany benzynowy silnik o poj. 2,4 l i mocy 87 KM, który żwawiej rozpędza wóz. Mankamentem benzyniaka jest spore spalanie - średnio 11 l na 100 km.
Gorzej oceniane są przez użytkowników mało precyzyjne skrzynie biegów, a także mało wydajny układ hamulcowy.
Plusy
Ekonomiczny diesel. Duża ładowność. Spora ogólna niezawodność.
Minusy
Ospałość diesla. Mało precyzyjne skrzynie. Drogie części zamienne.
Ekspert
Józef Tworzydło, mechanik z Poznania:
- Solidne auto, choć kupującym zalecam ostrożność. Trafia się bowiem wiele egzemplarzy "po przejściach" z wysłużonym zawieszeniem, kiepskimi hamulcami, problemami z układem kierowniczym. Silniki zwykle osiągają duże przebiegi, ale zdarzają się usterki w układzie chłodzenia, co tę żywotność mocno ogranicza. Radzę więc przed zakupem obejrzeć wóz ze specjalistą, bo korzystając z tzw. okazji można kupić tanio, ale później włożyć drugie tyle w remont samochodu.
Model |
Auto prezentowane |
Konkurent |
Mitsubishi L 300 2.5 D furgon |
Volkswagen T4 2.4 D furgon |
Dopuszczalna masa całkowita |
2.700 kg |
2.800 kg |
Ładowność |
1.345 kg |
1.200 kg |
Długość |
4.685 mm |
4.707 mm |
Szerokość |
1.690 mm |
1.840 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
1.960 mm |
1.940 mm |
Pojemność silnika |
2.477 ccm |
2.370 ccm |
Moc maksymalna |
69 KM |
78 KM |
przy obr./min |
3.800 |
3.700 |
Maksymalny moment obrotowy |
146 Nm |
160 Nm |
przy obr./min |
2.000 |
1.900-2.900 |
Prędkość maksymalna |
129 km/h |
136 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego: |
|
|
długość |
2.735 mm |
2.485 mm |
szerokość |
1.525 mm |
1.620 mm |
wysokość |
1.360 mm |
1.415 mm |
Model |
Mitsubishi L 300 |
VW T4 |
Chłodnica |
1.320 zł |
1.250 zł |
Sprzęgło |
1.820 zł |
1.600 zł |
Amortyzator przedni |
220 zł |
180 zł |
Reflektor |
260 zł |
210 zł |
Filtr oleju |
50 zł |
45 zł |
Filtr powietrza |
90 zł |
50 zł |
Model |
Mitsubishi L 300 |
VW T4 |
Reflektor |
160 zł |
120 zł |
Zderzak (przód) |
220 zł |
100 zł |
Lampa tylna |
140 zł |
70 zł |
Chłodnica |
180 zł |
140 zł |
Rocznik |
Mitsubishi L 300 furgon |
VW T4 furgon |
|
Silnik / przebieg (tys. km) - cena brutto |
Silnik / przebieg (tys. km) - cena brutto |
1990 |
2.5 D / 300 - 8,5 tys. zł |
- |
1992 |
2.4 / 243 - 9,0 tys. zł |
2.4 D / 286 - 12,5 tys. zł |
1993 |
2.5 D / 307 - 12,0 tys. zł |
1.9 D / 212 - 13,8 tys. zł |
1994 |
2.5 D / 260 - 13,9 tys. zł |
2.4 D / 290 - 16,0 tys. zł |
1996 |
2.5 D / 229 - 17,2 tys. zł |
1.9 TD / 258 - 20,0 tys. zł |
1997 |
2.5 D / 190 - 19,0 tys. zł |
2.4 D / 175 - 23,5 tys. zł |