Testy. Pikap Fiat Strada od 1996 r.
Fiat Strada, niewielki włoski pikap oparty na osobowych modelach Palio/Siena/Albea zdobył sporą popularność w krajach południowej Europy oraz w Ameryce Łacińskiej. W Polsce był praktycznie nieznany aż do lipca br., gdy Fiat wprowadził go do salonów. Zaletami pikapów Fiata są na pewno: trwałe silniki i skrzynie biegów, dostępność części i serwisu, duża ładowność.
Minusy to z kolei: apetyt na paliwo, awaryjne zawieszenie, usterki osprzętu silnika i niedoróbki montażowe.
Od tego czasu Strada coraz częściej pojawia się też na giełdach w ramach tzw. prywatnego importu. Używane egzemplarze najczęściej przywożone są z Włoch i Francji.
Włoski pikap dostępny jest w dwóch wersjach nadwoziowych: krótkiej i przedłużonej long cabin. Wóz mierzy niezależnie od wersji 4.444 mm, rozstaw osi to 2.718 mm. Przestrzeń ładunkowa jest długa na 1.693 mm (w wersji long cabin 1.393 mm) i szeroka na 1.220 mm, co daje ok. 2 mkw. (ładownia konkurencyjnej Skody Pickup ma niecałe 1,6 m długości i 1,4 m szerokości, czyli ok. 2,2 mkw.). Ładowność Strady to 705 kilogramów lub 685 przy dłuższej kabinie (Skodą transportować można do 605 kg ładunku).
Spory jest wybór jednostek napędowych. Pod maską Strady najczęściej pracują benzyniaki: 1.2 16V (73-80 KM), 1.3 8V (70 KM), 1.4 8V (70 KM), 1.5 8V (75 KM) i 1.6 16V o mocy 101-103 KM. Prawdziwą rzadkością na rynku wtórnym są natomiast egzemplarze z motorem 1.8 8V (moc 105 KM). W aucie montowano też turbodoładowane ropniaki: 1.7 8V (69 KM) i common rail 1.9 8V JTD o mocy 105 KM. Obecnie oferowane w krajowych salonach Strady napędzają wyłącznie turbodies-le 1.3 MultiJet 16V (85 KM).
Jednostki napędowe, podobnie jak skrzynie biegów (w Stradzie dostępne są tylko 5-biegowe przekładnie manualne), które wytrzymują duże obciążenia, należą do trwałych. Ich wadą w codziennej eksploatacji jest paliwożerność - najpopularniejsze benzyniaki 1.6 potrzebują średnio 10 l na 100 km. Przy zachowaniu reżimów serwisowych bez trudu wytrzymują jednak przebiegi około 300 tys. km. Niezawodności motorów nie dorównują niektóre elementy osprzętu. Awaryjne są alternatory, w których pękają obudowy (konsekwencja uszkodzenia jednego z łożysk) oraz wentylatory chłodnicy. Słabym punktem są przednie wahacze (szybko zużywają się w nich metalowo-gumowe elementy), ale ich wymiana jest tania i nie sprawia większych problemów. Niezbyt trwałe są również gumowe elementy przedniego stabilizatora.
Nie ma problemu z dostępnością części i serwisem. Konstrukcyjnie wóz oparto bowiem na popularnych u nas osobowych modelach Siena i Palio.
Plusy
Trwałe silniki i skrzynie biegów. Dostępność części i serwisu. Duża ładowność.
Minusy
Apetyt na paliwo. Awaryjne zawieszenie. Usterki osprzętu silnika. Niedoróbki montażowe.
Ekspert: Aleksander Panuciak, kierownik serwisu PZM w Lublinie:
- W silniku 1.6 16V trzeba zwrócić uwagę na pasek zębaty w napędzie rozrządu. Według instrukcji obsługi powinien być wymieniany co 120 tys. km, w praktyce bezpieczniej jest to robić dwa razy częściej. W starszych wersjach seriami występują drobne niedoróbki montażowe, tj. odpadające klamki, cieknące okna, stukające przekładnie kierownicze. Usterki są jednak proste do zdiagnozowania i wyeliminowania.
|
Fiat Strada 1.6 |
Skoda Pickup 1.3 |
Dopuszczalna masa całkowita |
1.915 kg |
1.765 kg |
Ładowność |
705 kg |
605 kg |
Długość |
4.444 mm |
4.115 mm |
Szerokość |
1.664 mm |
1.635 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
1.525 mm |
1.440 mm |
Pojemność silnika |
1.581 ccm |
1.289 ccm |
Moc maksymalna |
101 KM |
68 KM |
przy obr./min |
5.500 |
5.000 |
Maksymalny mom. obr. |
140 Nm |
106 Nm |
przy obr./min |
4.000 |
2.600 |
Prędkość maksymalna |
170 km/h |
150 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego |
Długość |
1.693 mm |
1.598 mm |
Szerokość |
1.220 mm |
1.398 mm |
Wysokość |
513 mm |
495 mm |
Chłodnica |
374 zł |
409 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
505 zł |
223 zł |
Reflektor |
248 zł |
146 zł |
Tarcza hamulcowa |
112 zł |
82 zł |
Filtr oleju |
12 zł |
15 zł |
Filtr powietrza |
16 zł |
26 zł |
Reflektor |
90 zł |
70 zł |
Zderzak przedni |
100 zł |
120 zł |
Lampa tylna |
b.d. |
60 zł |
Chłodnica |
140 zł |
80 zł |
|
silnik / przebieg tys. km - cena brutto |
silnik / przebieg tys. km - cena brutto |
1998 |
1.6 B / 260 - 9,5 tys. zł |
1.9 D / 276 - 6,9 tys. zł |
1999 |
1.2 B / 220 - 11,0 tys. zł |
1.3 B / 250 - 7,7 tys. zł |
2000 |
1.6 B / 177 - 12,3 tys. zł |
1.3 B / 200 - 9,6 tys. zł |
2001 |
1.6 B / 156 - 15,0 tys. zł |
1.3 B / 170 - 11,0 tys. zł |