Samochody dostawcze. Peugeot Boxer skrzyniowy (1995-2003)
Peugeot Boxer pierwszej generacji należy do czołówki sprzedaży na krajowym rynku wtórnym wśród dostawczaków ze skrzynią. Większość spotykanych aut ma u nas na niej plandekę. Zaletami Peugoeta są oszczędne silniki o wysokiej kulturze pracy, odporność jednostki 2,5-litrowej na kiepskiej jakości paliwo, funkcjonalna szoferka oraz skuteczne wyciszenie wnętrza.
Minusy to z kolei mało trwałe elementy zawieszenia, kiepskiej jakości "plastiki" użyte w szoferce i szwankujące detale (zamki drzwi, zawiasy skrzyni ładunkowej).
Popularność takich Peugeotów to rezultat niskich cen na Zachodzie. Nieźle utrzymanego jedenastolatka można przy odrobinie szczęścia kupić w Niemczech czy Holandii za 3-3,5 tys. euro. Stan importowanych Bokserów handlujący na polskich giełdach określają jako wyższy niż przeciętna dla wszystkich aut z zabudowami skrzyniowymi pochodzącymi z tego okresu.
Zdecydowana większość oferowanych samochodów to wersja 350 L, czyli na podwoziu o rozstawie osi 3.700 mm. Odległość od tylnej osi do końca zabudowy wynosi 1.270 mm. Właśnie tego rodzaju samochody, zdaniem samych właścicieli, zapewniają najkorzystniejsze parametry użytkowe. Niestety, sporo egzemplarzy, głównie tych eksploatowanych w kraju co najmniej od kilku lat, ma mocno sfatygowane zawieszenie, co jest rezultatem fatalnego stanu dróg. Zawieszenie Boksera kiepsko znosi wszelkie drogowe nierówności i uskoki.
Fabryczne skrzynie posiadają burty o wysokości 380 mm. Skrzynia otwierana jest zazwyczaj na trzy strony. Dostanie się na pokład ładowni ułatwia stopień zamontowany w tylnej burcie. Podłoga części dostawczej ma powierzchnię 6,9 m kw., a znajduje się tylko na wysokości 640 mm. Z załadunkiem i wyładunkiem towarów nie ma problemów. Standardowa kubatura ładowni takiego auta z plandeką wynosi 13,7 m sześc. Stelaż plandekowy jest łatwo zdemontować. Większość skrzyniowych Peugeotów ma trzyosobowe szoferki, sporadycznie spotykamy auta z tzw. podwójnymi kabinami (5-6 miejsc). Szoferki chwalone są za funkcjonalność i wyciszenie, a ganione za brzydkie i kiepsko spasowane plastiki.
Fabryczne zabudowy uchodzą za trwałe, nieźle wygląda też większość skrzyni powstałych w firmach specjalizujących się w zabudowach dostawczaków. Utyskiwania dotyczą detali, np. mechanizmów zamykania burt.
Wśród jednostek napędowych najbardziej ceniony jest najstarszy z motorów, 2,5-litrowy. Użytkownicy skarżą się natomiast na jednostkę 2,8-litrową, w której pojawiają się kłopoty związane np. z działaniem pompy paliwowej. Zdaniem mechaników powodem jest kiepskiej jakości ON. Lepiej sobie z nim radzi mniejszy z motorów. Obie jednostki mają opinię oszczędnych.
Ekspert
Maciej Łopiński z niezależnego serwisu PZMot. w Olsztynie
- Kupując Boxera, trzeba zwrócić uwagę na dwie rzeczy: łożyska kolumn przedniego zawieszenia i dwumasowe koło napędzające osprzęt silnika. Delikatne łożyska nie wytrzymują kontaktu z naszymi drogami. Objawem ich uszkodzenia jest ciężko chodząca kierownica. Natomiast rozwulkanizowane, dwumasowe koło daje o sobie znać niepokojącymi stukami w okolicach rozrządu.
Plusy
Oszczędne silniki o wysokiej kulturze pracy. Odporność jednostki 2,5-litrowej na kiepskiej jakości paliwo. Funkcjonalna szoferka. Skuteczne wyciszenie wnętrza.
Minusy
Mało trwałe elementy zawieszenia. Kiepskiej jakości "plastiki" użyte w szoferce. Szwankujące detale (zamki drzwi, zawiasy skrzyni ładunkowej).
Dopuszczalna masa całkowita |
3.500 kg |
3.500 kg |
Ładowność |
1.230 kg |
1.250 kg |
Długość |
5.810 mm |
6.075 mm |
Szerokość |
2.110 mm |
2.198 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
2.820 mm |
2.830 mm |
Pojemność silnika |
2.448 ccm |
1.998 ccm |
Moc maksymalna |
103 KM |
100 KM |
przy obr./min |
4.000 |
3.800 |
Maksymalny mom. obr. |
240 Nm |
230 Nm |
przy obr./min |
2.000 |
2.000 |
Prędkość maksymalna |
135 km/h |
130 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego |
Długość |
3.470 mm |
3.740 mm |
Szerokość |
2.000 mm |
2.120 mm |
Wysokość |
1.980 mm |
1.995 mm |
Chłodnica |
1.380 zł |
1.400 zł |
Sprzęgło |
1.400 zł |
1.280 zł |
Amortyzator |
290 zł |
360 zł |
Reflektor |
330 zł |
320 zł |
Filtr oleju |
40 zł |
40 zł |
Filtr powietrza |
70 zł |
50 zł |
Reflektor |
120 zł |
110 zł |
Zderzak (przód) |
140 zł |
170 zł |
Lampa tylna |
100 zł |
90 zł |
Chłodnica |
180 zł |
180 zł |
1997 |
2.5 D / 268 - 18,0 tys. zł |
2.5 D / 244 - 18,5 tys. zł |
1998 |
2.5 TD / 314 - 20,0 tys. zł |
2.5 TD / 193 - 23,0 tys. zł |
1999 |
2.5 TD / 217 - 24,5 tys. zł |
2.5 TD / 150 - 26,2 tys. zł |
2000 |
2.8 TD / 167 - 31,5 tys. zł |
2.0 TD / 141 - 33,9 tys. zł |
2001 |
2.5 TD / 210 - 36,0 tys. zł |
2.0 TD / 118 - 40,0 tys. zł |
2002 |
2.8 TD / 115 - 42,0 tys. zł |
2.4 TD / 132 - 43,0 tys. zł |