Maszyny rolnicze. Ciągnik Same Iron 130
Jest najmniejszym z ciągników serii Iron 130-160. Nowy traktor marki Same niedługo po swojej premierze stał się najpopularniejszą spośród wszystkich ośmiu maszyn tego modelu. Napęd, podobnie jak w większości pozostałych traktorów grupy Same Deutz-Fahr, pochodzi od Deutza. Jest to jedna z popularniejszych jednostek tej marki, elektronicznie sterowany diesel oznaczony BF 6 M 1220 C, a stosowany już wcześniej m.in. w traktorach Lamborghini 5 oraz Deutz-Fahr Agrotron.
Ciągnik powstał jako wspólny projekt konstruktorów Same, Deutz-Fahr oraz Lamborghini, a zatem marek tworzących jednolitą grupę producencką. Iron 130 jest maszyną przeznaczoną głównie do pracy w średnich gos-podarstwach, mogącą też pełnić funkcję ciągnika pomocniczego w dużych gospodarstwach.
Z siłą Deutza
Napęd, podobnie jak w większości pozostałych traktorów grupy Same Deutz-Fahr, pochodzi od Deutza. Jest to jedna z popularniejszych jednostek tej marki, elektronicznie sterowany diesel oznaczony BF 6 M 1220 C, a stosowany już wcześniej m.in. w traktorach Lamborghini 5 oraz Deutz-Fahr Agrotron. Zwraca uwagę spory, bo 43-procentowy zapas momentu obrotowego. Do przeniesienia napędu służy seryjnie sześcioprzełożeniowa skrzynia Powershift (cztery biegi pod obciążeniem). Po zaopatrzeniu tej przekładni w superreduktor ilość przełożeń z nominalnych 24/24 zwiększa się do 40/40. Sprzęgło skrzyni biegów jest sterowane hydrostatycznie.
Hydraulika z elektroniką
Podnośnik tylny posiada radar i elektroniczny system kontrolny. Udźwig można zwiększyć z nominalnych 6.200 kg do 9.000 kg. Trzypunktowy układ zawieszenia posiada stabilizatory teleskopowe z automatyczną regulacją. Standardowo instalowana pompa hydrauliczna dysponuje wydajnością 83 l/min. Taki wynik, uzyskiwany w tzw. trybie otwartym, nie jest imponujący, jednak większość sprzedawanych maszyn posiada system uzależniający wydatek oleju od aktualnie występującego zapotrzebowania wynikającego z uciążliwości realizowanego zadania (Load Sensing). Podczas pracy np. z ciężkim osprzętem wydajność pompy oleju w układzie hydraulicznym może wzrosnąć do 120 l/min. Układ kierowniczy ciągnika jest sterowany hydrostatycznie.
Bazowy czy Hi-Line?
Podobnie jak w innych traktorach marki Same, kabina uchodzi za bardzo przestronną i ergonomiczną. Nad jej odpowiednią wentylacją i ogrzewaniem czuwa osiemnaście dysz nawiewowych. Kabina jest zawieszona mechanicznie, opcjonalnie stosowane jest zawieszenie pneumatyczne. Sam fotel operatora został zawieszony pneumatycznie. Ciekawym pomysłem dla szczególnie wymagających, ceniących sobie wygodę użytkowników jest specjalny wariant Hi-Line. Fotel operatora posiada wówczas podłokietnik wielofunkcyjny, napęd traktora zostaje przenoszony poprzez bezstopniowy automat (Automatic Powershift), ze sterowaniem sprzęgłem za pomocą przycisku umieszczonego na dźwigni przekładni, a w programowaniu i zapamiętywaniu poszczególnych operacji wykonywanych przez traktor pomaga specjalny system elektroniczny.
Silnik |
wysokoprężny, 6 cylindrów, turbosprężarka i intercooler, bezpośredni wtrysk paliwa |
Pojemność skokowa |
6.957 ccm |
Moc maksymalna |
128 KM przy 2.000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
512 Nm przy 1.400 obr./min |
Liczba biegów przód / tył |
24 / 24 |
Hamulce |
układ zintegrowany, tarcze w kąpieli olejowej |
Udźwig podnośnika przód / tył |
3.200 / 6.200 kg |
Wydatek pompy hydraulicznej |
83 l/min |
Maksymalny kąt skrętu przednich kół |
52 stopnie |
Masa własna |
5.460 kg |
Długość / szerokość / wysokość |
4.587 / 2.304 / 2.922 mm |
Zbiornik paliwa |
270 l |