Ciągniki siodłowe. Volvo FH12 420 KM (2002-2005)
Volvo FH12 z 12-litrowym silnikiem o mocy 420 KM to bardzo popularny w naszym kraju pojazd. Użytkownicy chwalą go za wytrzymałość oraz wygodne kabiny Globetrotter. Do plusów ciągników siodłowych Volvo należą: niska awaryjność, obszerne największe kabiny, wytrzymały silnik i niskie zużycie paliwa.
Minusy FH12 to z kolei problemy z pompowtryskiwaczami, wysokie ceny części zamiennych oraz wystający tunel silnika w kabinie.
Opisywane Volvo FH12 420 ciągnik siodłowy 4x2 dostępne było z dwoma rozstawami osi: 3.550 i 3.700 mm. Pod koniec 2005 roku model ten przeszedł znaczną modernizację, podczas której silnik o mocy 420 KM otrzymał dodatkowe 20 koni, przystosowano go także do spełniania norm emisji spalin Euro 4 i 5.
Silnik D12 Euro 3 o mocy 420 KM to udany kompromis między osiągami a spalaniem (średnio około 35 litrów ON na 100 km), stąd pewnie jego duża popularność na rynku wtórnym. Dodajmy, że szwedzki producent stosował go już w starszej generacji FH12, produkowanej od 1998 roku. Oznacza to także, że ewentualne „choroby wieku dziecięcego” (może poza niskiej jakości pompowtryskiwaczami produkcji Boscha) zostały tutaj już dawno wyeliminowane. Motor ma generalnie opinię bardzo wytrzymałego i bez trudu przekracza przebiegi miliona kilometrów do naprawy głównej.
Volvo montowało przekładnie własnej konstrukcji, które mają bardzo dobrą opinię i są dużo bardziej wytrzymałe niż konkurencyjne ZF-y.
Opisywane Volvo najczęściej ma kabiny: Globetrotter i Globetrotter XL; obie z dwoma leżankami. Większa o oznaczeniu XL ma 210 cm wewnętrznej wysokości, mniejsza 193 cm. To bardzo wygodne kabiny, jedynym mankamentem jest duży tunel silnika. Szoferki zostały bardzo dobrze zabezpieczone przed korozją, nieco gorzej z drobnostkami, np. wiązki elektryczne mogą rdzewieć. Niby nic wielkiego, ale gdy z powodu ich korozji przestają świecić przednie lampy, może to uniemożliwić podróż. Na szczęście można to tanio usunąć, niemalże w pierwszym lepszym warsztacie elektrycznym.
Zawieszenie pojazdu i jego ramę przejęto bez zmian z poprzednika, w myśl zasady, że nie należy psuć tego, co jest dobre. Wśród awarii wymienia się jeszcze uszkodzenia zaworka zwrotnego paliwa i nieszczelności przewodów paliwowych od zbiornika oraz zabrudzenia smoka zbiornika. Na rynku wtórnym bez problemu da się kupić zamienniki, nie są one jednak tanie.
Plusy
Niska awaryjność. Obszerne największe kabiny. Wytrzymały silnik. Niskie zużycie paliwa.
Minusy
Problemy z pompowtryskiwaczami. Wysokie ceny części zamiennych. Wystający tunel silnika w kabinie.
Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
– Przestrzegam przed laniem do baku ropy kiepskiej jakości. Na słabym oleju szybko siadają pompowtryskiwacze. Po ok. 300 tys. km wymiany wymagają zawory poziomujące zawieszenie kabiny. Olej i filtry warto wymieniać co 30 tys. km, mimo że zalecenia serwisowe przewidują wytrzymałość stosowanych w FH filtrów Long Life nawet na 60 tys. km. Problemów nie sprawiają sprzęgła, które ze względu na ryzyko rozerwania łożyska i uszkodzenia jego obudowy w poprzedniej generacji trzeba było kontrolować co 300 tys. km.
DMC zestawu techniczna |
44.000 |
44.000 |
/ administracyjna |
/ 40.000 kg |
/ 40.000 kg |
Masa własna |
7.400 kg |
7.300 kg |
Rozstaw osi |
3.700 mm |
3.800 mm |
Poj. silnika / cylindry |
12,1 l / R6 |
10,3 l / R6 |
Moc maksymalna |
420 KM |
430 KM |
przy obr./min |
1.800 |
1.750-2.100 |
Maksymalny moment obrotowy |
2.000 Nm |
1.900 Nm |
przy obr./min |
1.200 |
1.250-1.700 |
Skrzynia biegów |
ręczna 12 + 1 |
ręczna 16 + 1 |
Chłodnica |
3.500 zł |
4.500 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
4.800 zł |
3.900 zł |
Klocki hamulcowe |
900 zł / oś |
700 zł / oś |
Reflektor przedni (normalny) |
2.000 zł |
1.100 zł |
Filtr oleju |
368 zł |
170 zł |
Filtr powietrza |
360 zł |
195 zł |
Reflektor |
350 zł |
400 zł |
Zderzak przedni |
600 zł |
550 zł |
Szyba czołowa |
700 zł |
800 zł |
Chłodnica |
900 zł |
1.000 zł |
2002 |
900 – 104 tys. zł |
700 – 64 tys. zł |
2003 |
550 – 110 tys. zł |
550 – 89 tys. zł |
2004 |
440 – 119 tys. zł |
390 – 99 tys. zł |
2004 |
350 – 125 tys. zł |
220 – 100 tys. zł |
2005 |
415 – 165 tys. zł |
420 – 120 tys. zł |
2005 |
500 – 170 tys. zł |
190 – 125 tys. zł |