Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Swoją drogą - Scania P380 CB6x6EHZ

Samochody ciężarowe. Wywrotka dwustronna Scania P380 CB6x6EHZ
31.07.2009 00:00:00
Nie musi trzymać się utartych szlaków. Wytycza własne. Uzbrojona w reduktor i blokady mechanizmów różnicowych śmiało wkracza tam, gdzie inne ciężarówki gubią mosty.Dobre własności terenowe. Scania P380 CB6x6EHZ ma sporo zalet. Nalażą do nich min. wytrzymała, wysoko położona rama i układ EGR oczyszczający spaliny (nie trzeba dolewać AdBlue). Minusy wywrotki to niski komfort jazdy na zaniedbanych drogach, wysokie obroty przy prędkości bliskiej maksymalnej oraz brak regulacji położenia siedziska fotela kierowcy.
Samochody 8x8 mają większą ładowność, ale nie są tak dzielne w terenie. Modele 4x4 przelatują nad wertepami, lecz niewiele mogą udźwignąć. Ciężarówki 6x6 mało im ustępują w pokonywaniu bezdroży, a ich ładowność jest przyzwoita. Dlatego jeśli ktoś decyduje się na zakup pojazdu z napędem wszystkich osi, najczęściej wybiera właśnie wersję 6x6.
Daleko od szosy
Scania 6x6 nie przepada za podziurawionym asfaltem. Sztywne zawieszenie daje znać kierowcy o każdej nierówności. Kabina zawieszona mechanicznie i prosty fotel na poduszce powietrznej, z podstawową regulacją, nie potrafią zmazać grzechów zawieszenia. Za to regulowana w dwóch płaszczyznach kierownica pozwala zająć wygodną pozycję.
Tablica rozdzielcza w krótkiej, kompaktowej wersji jest przyjazna w obsłudze. Wskaźniki są czytelne. Natomiast mało jest schowków, a z pokrytego śliskim tworzywem tunelu silnika wszystko spada. Łatwo można natomiast posprzątać wnętrze, bo tworzywo jest łatwo zmywalne.
Do krótkiej kabiny trzeba wspiąć się po czterech stopniach. Najniższy jest zawieszony elastycznie. Światła osłonięto kratką. Zderzak jest stalowy. Uodparnia to Scanię na drobne uszkodzenia, a antidotum na duże jest wysoko położona, wytrzymała rama.
AdBlue? Po co?
Z dwunastobiegowej, ręcznej skrzynki z dwoma biegami pełzającymi i dwoma wstecznymi moment obrotowy przekazywany jest do dwubiegowej skrzyni rozdzielczej, a dalej do mostów napędowych. W piastach tylnych kół są zwolnice. Gdy wóz traci grunt pod kołami, pora włączyć reduktor i blokady: kolejno tylnych mostów, międzyosiową, a na koniec przedniego mostu. To zwykle pozwala wydostać się z tarapatów.
Silnik ma moc 380 KM i maksymalny moment obrotowy 1.900 Nm. Tyle wystarcza do codziennej pracy. Podczas jazdy bliskiej prędkości maksymalnej, na najwyższym biegu kręci się do 1.700 obr/min, podczas gdy maksymalny moment obrotowy jest dostępny w zakresie 1.100-1.350 obr/min. Efekt? Hałas i wir w zbiorniku paliwa. Ciężarówki budowlane rzadko jeżdżą tak szybko, ale warto wziąć poprawkę na temperament niektórych kierowców.
Hamulce są wystarczająco skuteczne. Wspomaga je hamulec wydechowy, którego pracą po załączeniu steruje pedał hamulca zasadniczego. Można trzymać przycisk stale w pozycji włączonej. Przyzwyczaić trzeba się natomiast, że dźwignia skrzyni biegów potrzebuje rozgrzewki, aby działać lekko i precyzyjnie.
Scania spełnia normę Euro 4 za pomocą układu recyrkulacji spalin EGR. W układzie wydechowym nie ma nawet filtra cząstek stałych. Nie ma też oczywiście SCR-u wymagającego dolewania AdBlue. To kluczowa zaleta Scanii. Oznacza jeden zbiornik mniej na ramie i jedną czynność obsługową mniej do wykonania. Nie trzeba szukać dystrybutora AdBlue i zostaje trochę pieniędzy w kieszeni.
I raz, i dwa
Skrzynię samowyładowczą firmy KH-Kipper można rozładować do tyłu lub przez lewą burtę. Burta jest otwierana hydraulicznie, tylna klapa zaś pneumatycznie z miejsca kierowcy. Z tyłu jest zdejmowana szufla, przystosowana do współpracy z rozściełaczem asfaltu. Do skrzyni umocowano drabinkę pozwalającą kontrolować załadunek.
Scania P380 6x6 ustępuje DAF-owi CF 8x4 ładownością. Dorównuje mu poziomem wykończenia kabiny, ale już nie komfortem. DAF ma np. regulowane siedzisko fotela, którego nie ma Scania. Szwedzka ciężarówka poradzi sobie natomiast ze znacznie trudniejszym terenem i poza olejem napędowym nie tankuje innych płynów (AdBlue).
Plusy
Dobre własności terenowe.
Wytrzymała, wysoko położona rama.
Układ EGR oczyszczający spaliny - nie trzeba dolewać AdBlue.
Minusy
Niski komfort jazdy na zaniedbanych drogach.
Wysokie obroty przy prędkości bliskiej maksymalnej.
Brak regulacji położenia siedziska fotela kierowcy.
Scania P380 CB6x6EHZ
Dopuszczalna masa całkowita (adm. / techniczna) 26.000 / 39.000 kg
Ładowność (adm. / techniczna) 15.825 / 28.825 kg
Rozkład DMC na osie przednią / tylną zespoloną 9.000 / 19.000 kg
Objętość skrzyni ładunkowej 12,7 m sześc.
Wymiary wewn. skrzyni ładunkowej
długość 5.600 mm
szerokość 2.500 mm
wysokość burty 1.000 mm
Kąt wychylenia skrzyni b.d.
Pojemność skokowa silnika 11,7 l
Moc maksymalna 380 KM przy 1.800 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 1.900 Nm przy 1.100-1.350 obr/min
Zbiornik paliwa 300 l
Napęd 6x6
Zawieszenie przednie mech. na resorach parabolicznych
Zawieszenie tylne mech. na resorach trapezowych
Układ hamulcowy bębnowe, hamulec wydechowy
Wyposażenie pojazdu testowego ogrzewane lusterka, tempomat,
klimatyzacja, radio z odtwarzaczem CD/MP3
Cena b.d.
Gwarancja 1 rok
Przeglądy techniczne co 60 tys. km
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.