Firma Mitsubishi Forklift Trucks wprowadziła na rynek nową serię wózków widłowych. Są to maszyny z przeciwwagą, a rodzina obejmuje widlaki o udźwigu od 8 do 16 ton. Do napędu służą w każdym wypadku sześciocylindrowe silniki wysokoprężne o poj. 7,5 l. Są to fabryczne jednostki marki Mitsubishi (6M60-TL), z common rail, turbodoładowaniem, recyrkulacją spalin oraz regulacją poziomu hałasu.
Maszyny serii FD80-160N mają sobie radzić w trudnych warunkach terenowych. Mogą znaleźć też zastosowanie np. w magazynach materiałów budowlanych, tam gdzie potrzebne są wózki o dużym udźwigu, a jednocześnie zwrotne, potrafiące poruszać się w ciasnych korytarzach roboczych. Rodzina obejmuje siedem wersji tonażowych różniących się rozstawem osi (od 2.650 mm do 3.100 m), co rzutuje również na zróżnicowane gabaryty zewnętrzne (długość od 5.285 mm do 6.200 mm). Do napędu służą w każdym wypadku sześciocylindrowe silniki wysokoprężne o poj. 7,5 l. Są to fabryczne jednostki marki Mitsubishi (6M60-TL), z common rail, turbodoładowaniem, recyrkulacją spalin oraz regulacją poziomu hałasu. W wariancie największym, o 16-tonowym udźwigu, seryjnie montowane są hamulce tarczowe chłodzone olejem, w innych wózkach jest to wyposażenie opcjonalne (standardowo: wentylowane, hydrauliczne hamulce bębnowe).
W maszynach zastosowano nowatorski, fabryczny system IPS (Integrated Presence System) obejmujący czujnik parkowania, oświetlenie ostrzegawcze pasa bezpieczeństwa oraz hydrauliczny system blokady jazdy. Napęd przenoszony jest za pomocą automatycznej przekładni. Wśród innych cech zapewniających ergonomię i wygodę warto wymienić: podwieszone siedzenie oraz wyprofilowane pedały. Oprzyrządowanie sterujące wbudowano w regulowany podłokietnik. Ciśnienie w układzie hydraulicznym w najmniejszych widlakach tej serii wynosi 180 barów, w największych ponad 200.
Aby przystosować wózki do pracy w najcięższych warunkach, zastosowano specjalne komponenty i zabezpieczenia. Przykładem są wzmocnione maszty, solidna oś tylna, aluminiowa chłodnica czy specjalny odpowietrznik hydrauliczny. Również pudełkowaty kształt maszyny ma gwarantować jej odpowiedni stopień sztywności. Te rozwiązania sprawiają, że nowe wózki mogą pracować w terenie o sporym nachyleniu, sięgającym 30 proc.
Pomimo ograniczenia potrzeb konserwacyjnych wózki widłowe muszą być regularnie sprawdzane i serwisowane. W nowej serii przy czynnościach wykonywanych w ramach obsługi codziennej zastosowano funkcję tzw. szybkiego dostępu, bez potrzeby używania narzędzi. Ułatwia to m.in. uchylna kabina.
Udźwig |
8.000 kg |
13.500 kg |
Masa własna |
11.700 kg |
17.700 kg |
Długość |
5.285 mm |
5.750 mm |
Szerokość |
2.390 mm |
2.600 mm |
Wysokość (przy złożonym maszcie) |
3.275 mm |
3.885 mm |
Prędkość podnoszenia (z ład.) |
0,550 m/s |
0,380 m/s |
Maks. wysokość podnoszenia |
4.000 mm |
4.000 mm |
Średnica skrętu |
3.830 mm |
4.150 mm |