Samochody dostawcze. Ford Escort Van (1990-1999)
Należy do najtańszych aut użytkowych na rynku. To jednak niejedyny walor Forda Escorta Vana. Jest też zwrotny, funkcjonalny w transporcie dystrybucyjnym i co podkreślają użytkownicy, rzadko zawodzi. Małe dostawczaki forda są pakowne, ładowność w wersji standardowej wynosi 595 kg, a w wariancie wzmocnionym (tylko z silnikiem wysokoprężnym) o 180 kg więcej. Ford ma też funkcjonalną ładownię (kubatura ok. 2,5 m sześc.).
W niemieckich komisach najstarsze egzemplarze Escorta Vana można kupić już za 250-300 euro, a ceny transakcyjne samochodów z końca produkcji rzadko wynoszą więcej niż 500 euro. Nic dziwnego, że zainteresowanie klientów jest spore, a problemem tylko mała podaż samochodów.
Karoseria Escorta Vana nie należy do najjaśniejszych punktów tego auta. Nawet drobne otarcia czy zadrapania dość szybko zamieniają się w dziury. Za to materiały wykończeniowe w dość topornie wyglądającym i niestarannie spasowanym wnętrzu, przy odpowiedniej trosce dość długo zachowują przyzwoity stan.
Jeśli chodzi o walory użytkowe, to Escort ze swej roli wywiązuje się zupełnie nieźle. Jest pakowny, ładowność w wersji standardowej wynosi 595 kg, a w wariancie wzmocnionym (tylko z silnikiem wysokoprężnym) o 180 kg więcej. Ma funkcjonalną ładownię (kubatura ok. 2,5 m sześc.), choć płaska jak w typowym kombiaku linia dachu stanowi spore ograniczenie w wysokości luku towarowego (zaledwie ok. 1 m, a zatem o 10-20 cm mniej niż w furgonetkach zbudowanych na bazie aut segmentu B). Skrzydłowe, symetryczne drzwi do przedziału towarowego otwierają się dostatecznie szeroko, załadunek i rozładunek auta nie stanowią problemu. Kabina jest przestronna i w miarę wygodna.
Szybko zużywają się elementy zawieszenia, szczególnie przedniego. Amortyzatory, łożyska, stabilizatory w autach intensywnie eksploatowanych szybko trzeba wymieniać. Dłuższe podróże mogą dać się we znaki głównie za sprawą głośnych silników, a raczej marnego wyciszenia kabiny. Hałas wydaje się szczególnie dokuczliwy w samochodach zaopatrzonych w 1,3-litrowy motor benzynowy (60 KM), choć w tych z 1,8-litrowym, wolnossącym dieslem (również 60 KM) jest niewiele lepiej. Niewielka moc silników przekłada się na mizerne osiągi, daje za to dość dobre rezultaty w zużyciu paliwa. Wskazania użytkowników benzyniaków mieszczą się w przedziale 7,7-8,9 l/100 km, a diesli są o ponad 1 l mniejsze.
Józef Tworzydło, mechanik z Poznania: - To dosyć niezawodna konstrukcja. Warto dbać o stan wentylatora chłodnicy, zdarzają się jego usterki, co w konsekwencji może prowadzić do przegrzania silnika. Karoseria też wymaga troski, nawet niewielkie ogniska rdzy szybko mogą zmienić się w sporej wielkości dziury. Silniki są raczej odporne na kiepskie paliwo, co nie oznacza, że można w nie lać byle co, a z takim zjawiskiem mamy czasem do czynienia.
Plusy
Przestronna część pasażerska. Oszczędne silniki, zwłaszcza diesel. Niskie ceny na rynku wtórnym.
Minusy
Korozja nadwozia. Marne wyciszenie wnętrza. Szybko zużywające się elementy zawieszenia.
Dopuszczalna masa całkowita |
1.625 kg |
1.585 kg |
Ładowność |
595 kg |
545 kg |
Długość |
4.285 mm |
4.230 mm |
Szerokość |
1.688 mm |
1.686 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
1.576 mm |
1.841 mm |
Silnik /pojemność skokowa |
benzynowy / 1.297 ccm |
benzynowy / 1.389 ccm |
Moc maksymalna |
60 KM |
60 KM |
przy obr/min |
5.000 |
5.200 |
Maksymalny mom. obr. |
101 Nm |
104 Nm |
przy obr/min |
2.500 |
2.800 |
Prędkość maksymalna |
140 km/h |
140 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego |
długość |
1.823 mm |
1.807 mm |
szerokość |
1.625 mm |
1.330 mm |
wysokość |
1.076 mm |
1.213 mm |
Chłodnica |
520 zł |
480 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
620 zł |
650 zł |
Reflektor |
190 zł |
240 zł |
Tarcza hamulcowa |
180 zł |
175 zł |
Filtr oleju |
25 zł |
30 zł |
Filtr powietrza |
40 zł |
40 zł |
Reflektor |
170 zł |
150 zł |
Zderzak przedni |
150 zł |
160 zł |
Lampa tylna |
100 zł |
90 zł |
Chłodnica |
120 zł |
120 zł |
1992 |
1.8 D / 308 - 3,0 tys. zł |
- |
1994 |
1.8 D / 217 - 3,9 tys. zł |
1.4 / 258 - 3,0 tys. zł |
1995 |
1.3 / 226 - 3,8 tys. zł |
1.7 D / 212 - 3,9 tys. zł |
1996 |
1.8 D / 148 - 6,0 tys. zł |
1.4 / 175 - 5,9 tys. zł |
1997 |
1.3 / 155 - 6,5 tys. zł |
1.4 / 210 - 7,0 tys. zł |
1999 |
1.8 D / 172 - 7,8 tys. zł |
1.7 D / 169 - 8,2 tys. zł |