Volvo FL7 pierwszej generacji ma opinię pojazdu niezniszczalnego, jednak czas i tysiące pokonanych kilometrów działają na jego niekorzyść. Nic w tym dziwnego, ta ciężarówka jeździ po drogach już od 24 lat. Dzisiaj trzeba się już postarać, aby znaleźć egzemplarz w dobrym stanie technicznym, na szczęście wciąż jest to możliwe. Sporo z dostępnych na naszym rynku Volvo FL7 ma zabudowy chłodnicze, często pełnią również rolę pojazdów komunalnych.
Opisywane FL7 wprowadzono do produkcji przed 24 laty. Pojazd bez większych zmian był wytwarzany aż do 1999 r., co dobitnie świadczy o jego dużej popularności. FL7 dostępne było m.in. jako podwozia pod zabudowę 4x2, których rozstawy osi wynosiły 3.500 i 4.100 mm. DMC tego modelu wahało się między 17 a 19 t, sytuując ten model wśród pojazdów do transportu krajowego.
Większość dostępnych pojazdów ma najkrótszą z oferowanych szoferek, niektóre także przedłużoną, z niewielkim oknem za drzwiami. Czasem da się znaleźć FL7 z długą kabiną z leżanką. Głównym problemem kabiny jest korozja jej poszycia, zawieszenie szoferki ma za to dużą wytrzymałość, o ile naprawiano je, używając oryginalnych części. Według wielu użytkowników resorowanie nie jest zbyt dobre, a hałas we wnętrzu spory.
Lepiej jest pod kabiną. Silnik R6 (6,7 l) to dość mocna jednostka, która może mieć 227, 256 lub 285 KM. Warto dbać o regularne wymiany oleju, co przyczynia się do wydłużenia żywotności turbosprężarki, oraz tankować tylko porządne paliwo. Ośmiobiegowa skrzynia Volvo to mocny punkt, mimo że jej praca nie jest nadzwyczajnie precyzyjna.
Większość pojazdów ma mechaniczne zawieszenie, w którym pękają czasem tylne resory piórowe. Nie dość trwałe są zaciski przednich tarcz hamulcowych. Mimo dość prostej budowy problemem może być dostępność odpowiedniej jakości zamienników części. Co gorsza, brakuje także części używanych, a te, które można kupić, często są już bardzo wyeksploatowane, podobnie zresztą jak dostępne na rynku egzemplarze pojazdu.
Ekspert
Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Volvo FL7 to całkiem udany pojazd, tyle że większość egzemplarzy najlepsze lata ma już za sobą. Z drugiej strony prosta budowa FL7 sprawia, że można je naprawiać wszędzie, niekoniecznie w ASO. Dostępność zamienników części jest jednak nie najlepsza. Przed zakupem radzę skontrolować FL7 przede wszystkim pod względem korozji. O ile atakuje ona blachy szoferki, można ją jeszcze w miarę tanio usunąć, gorzej, gdy rdza wdała się w ramę pojazdu. Trzeba także dbać o jakość oleju napędowego, gdyż silniki Volvo są na nią wyczulone.
Dopuszczalna masa całkowita |
17.000 kg |
Ładowność |
9.590 kg |
Rozstaw osi |
3.500 mm |
Poj. silnika / cylindry |
6,7 l / R6 |
Moc maksymalna |
227 KM |
przy obr/min |
2.400 |
Maks. mom. obr. |
825 Nm |
przy obr/min |
1.400 |
Skrzynia biegów |
ręczna 8+1 |
Długość |
6.700 mm |
Szerokość |
2.500 mm |
Wysokość |
2.200 mm |
Chłodnica |
3.500 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
4.700 zł |
Reflektor |
560 zł |
Klocki hamulcowe |
600 zł / oś |
Filtr oleju |
21 zł |
Filtr powietrza |
520 zł |
Reflektor |
300 zł |
Zderzak przedni |
450 zł |
Szyba czołowa |
1.000 zł |
Chłodnica |
800 zł |
1990 |
825 |
7,5 |
1991 |
1.200 |
9,5 |
1992 |
890 |
12 |
1993 |
700 |
3 |
1994 |
650 |
5,5 |
1995 |
900 |
19,5 |
1996 |
870 |
30,6 |
1997 |
660 |
35 |
1998 |
630 |
39 |
1999 |
588 |
47,3 |