Osie samochodów ciężarowych są narażone na działanie ogromnych obciążeń i naprężeń. W celu nadania tym podzespołom odpowiedniej wytrzymałości - by były w stanie sprostać najtrudniejszym warunkom eksploatacji - bez konieczności ich przewymiarowania Volvo Trucks wykorzystuje nowe stanowisko do badań trwałościowych osi napędowych.To największe tego typu stanowisko badań na świecie. Umożliwia testowanie osi zespolonych ciężarówek Volvo o nośności do 32 ton.
To największe tego rodzaju stanowisko badawcze na świecie, umożliwiające testowanie kompletnych osi zespolonych o nośności do 32 ton.
Tygodnie zamiast miesięcy
Nowe stanowisko badawcze znajduje się w fabryce Volvo w Göteborgu, w Szwecji. Pozwala w ciągu kilku tygodni zrealizować kompletny program symulacji obciążeń i naprężeń działających na samochód ciężarowy w całym okresie eksploatacji. Równoważne badanie na wcześniej wykorzystywanym stanowisku trwało czterokrotnie dłużej.
- Nowe stanowisko zapewnia również wyniki bliższe rzeczywistości - mówi Göran Johansson, menedżer ds. badań testowych w Volvo.
Dzięki skróceniu testów redukcji ulega cały proces opracowywania produktu. Ponadto nowe stanowisko umożliwia prowadzenie bardziej zaawansowanych niż dotychczas badań. Badania te są jednym z etapów projektowania osi nowej generacji, mającym na celu optymalizację konstrukcji samochodu ciężarowego.
- Optymalizacja polega na zapewnieniu prawidłowego działania układów pojazdu, przy minimalizacji masy własnej i kosztów podzespołów - wyjaśnia Göran Johansson.
Kompleksowa symulacja rzeczywistości
Dla rozwiązania tego skomplikowanego równania konieczna jest zdolność do badania poszczególnych układów w złożonych cyklach obciążeń, przy zachowaniu odpowiednio wysokiej precyzji. Na nowym stanowisku badawczym Volvo kompletna oś jest poddawana działaniu sił pionowych i poziomych, a także momentu obrotowego oddziałującego na koła. Każda z sił oraz moment obrotowy mogą być symulowane odrębnie lub równocześnie. Stanowisko pozwala na odczyt danych z ponad stu punktów pomiarowych. Żeby zapewnić wymagany poziom dokładności, elektroniczne instrumenty pomiarowe są w stanie odczytywać sygnały z częstotliwością ponad 1000 razy na sekundę.
Badania są prowadzone w czasie rzeczywistym, co oznacza, że obciążenia i naprężenia działające na osie są identyczne jak podczas normalnej eksploatacji pojazdu, z tym że częstość ich zmian jest znacznie większa. Opracowano kilka podstawowych cykli testowych odzwierciedlających zastosowania, takie jak transport długodystansowy, dystrybucyjny i budowlany. Co więcej, istnieje możliwość indywidualnej modyfikacji poszczególnych cykli, tak aby reprezentowały warunki panujące w danym segmencie transportu. Cykle testowe są opracowywane w oparciu o dane pochodzące z należących do klientów pojazdów przebadanych na torze testowym.
Gigant na poduszkach
Urządzenie waży 220 ton i jest posadowione na betonowym bloku (podstawa sejsmiczna) o masie 980 ton, który z kolei spoczywa na poduszkach powietrznych neutralizujących siły reakcji w celu ochrony budynku laboratorium. Wymiary stanowiska: długość 14 m, szerokość 8 m, wysokość 4,5 m.