Trendy rynkowe. Więcej rejestracji nowych i używanych ciężarówek
Ze wstępnych danych Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że w pierwszych dwóch miesiącach bieżącego roku liczba zarejestrowanych nowych samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony osiągnęła 2.454, czyli aż o 123,70 % (+1.357 sztuk) więcej w porównaniu do okresu styczeń-luty roku ubiegłego. Jak wynika z danych zawartych w systemie CEP, liderem rejestracji samochodów dostawczych i ciężarowych o masie powyżej 3,5 tony po dwóch pierwszych miesiącach tego roku jest MAN. Na pozycji wicelidera znalazł się DAF, który od początku roku sprzedał 482 pojazdy - o 183,53% więcej niż w analogicznym okresie 2010 roku. W konsekwencji udział tego producenta w rynku sięgnął 19,64%.
era znalazł się DAF, który od początku roku sprzedał 482 pojazdy - o 183,53% więcej niż w analogicznym okresie 2010 roku. W konsekwencji udział tego producenta w rynku sięgnął 19,64%. Na trzecim miejscu była firma Volvo Truck. Łączna sprzedaż tego producenta wyniosła 402 sztuki (+125,84%). Udział Volvo Truck w rynku to 16,38%.
Odnotowano też wzrost do 4.882 sztuki (+54,89%) rejestracji importowanych samochodów używanych.
W samym lutym zarejestrowano ponad 1,5 tysiąca nowych samochodów dostawczych i ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony. Wynik ten jest o 70,6 procent lepszy w porównaniu do stycznia bieżącego roku oraz o niemal 145 proc. wyższy w stosunku do lutego ubiegłego roku.
Po latach posuchy...
Według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, obserwowany wzrost liczby rejestrowanych pojazdów w lutym to efekt oddziaływania na rynek kilku czynników, wśród których można wymienić wstrzymaną w latach poprzednich wymianę parku flotowego oraz utrzymujące się lekkie ożywienie gospodarcze zwiększające zapotrzebowanie na tabor samochodowy.
W ostatnich latach, najwięcej samochodów dostawczych i ciężarowych o masie całkowitej powyżej 3,5 tony zarejestrowano w 2008 roku - 25.877 sztuk, o 14,63 % więcej niż w 2007 roku. W kolejnych latach rejestrowano już znacznie mniej pojazdów, co było spowodowane kryzysem finansowym i gospodarczym, który dotknął Europę oraz Polskę. W 2009 roku, w okresie największego załamania polskiego transportu, zarejestrowano zaledwie 6.729 sztuk nowych samochodów dostawczych i ciężarowych o masie powyżej 3,5 tony, czyli o prawie 74 % mniej niż rok wcześniej.
Popyt w 2010 roku był już wyższy, co wskazywało na początki powrotu do "normalności". Zarejestrowano wówczas 12.030 pojazdów. Był to jednak rezultat sięgający zaledwie połowy liczby pojazdów zarejestrowanych w 2008 roku. W latach 2009-2010 w związku z kryzysem firmy ograniczyły swoje zakupy, decydowały się na przedłużanie okresu eksploatacji posiadanej floty, a także często podejmowały decyzję o zmniejszeniu parku pojazdów. Obecnie proces wymiany wydaje się, że "wraca do normy", wzmocniony dodatkowo potrzebą odnowienia parku samochodów zakupionych w latach wcześniejszych.
Nie nadążają z oponami!
Trend ten potwierdzają m.in. producenci opon do samochodów ciężarowych. Popyt na opony do ciężarówek o DMC 16 ton i więcej wzrósł w Polsce w 2010 roku aż o 29 % w porównaniu do 2009 roku, a liczba sprzedanych opon zbliżyła się do 800 tys. sztuk. Ubiegłoroczny popyt był tak duży, że przekroczył możliwości produkcyjne wszystkich firm oponiarskich i doprowadził do problemów z dostępnością opon w drugiej połowie roku (co wiązało się z ograniczeniem bazy w 2009 roku, spotęgowanym przez niskie stany magazynowe dilerów i użytkowników).
Poprawa w całej Europie
Kolejnym optymistycznym prognostykiem są rezultaty sprzedaży i rejestracji samochodów użytkowych w Unii Europejskiej, które korespondują z ożywieniem obserwowanym na polskim rynku. Jak podaje ACEA, liczba nowych pojazdów użytkowych zarejestrowanych w styczniu 2011 roku w 27 krajach Unii Europejskiej (dane dla Cypru oraz Malty są niedostępne) wzrosła o 20,0% w porównaniu z analogicznym miesiącem roku ubiegłego. Wzrost zanotowały wszystkie kategorie pojazdów, podobnie jak większość krajów, w tym największe rynki. Liczba rejestracji samochodów ciężarowych wzrosła o 52,5%, a dużych samochodów ciężarowych (powyżej 16 ton) - o 64,6%.
Dla Polaków i na eksport
Wszystkie marki notowane w rankingu 10 czołowych marek pod względem liczby rejestracji nowych samochodów dostawczych i ciężarowych o masie powyżej 3,5 tony wykazały w Polsce wzrosty w 2011 roku w porównaniu do analogicznego okresu roku 2010.
Jak wynika z danych zawartych w systemie CEP, liderem rejestracji samochodów dostawczych i ciężarowych o masie powyżej 3,5 tony po dwóch pierwszych miesiącach tego roku jest MAN. Według przedstawicieli Samaru nie ma jednak pewności, czy producent ten zachowa pozycję lidera, gdyż prezentowana statystyka może również zawierać pojazdy wyprodukowane w Niepołomnicach i wywiezione na kołach z kraju do klientów poza Polską. Weryfikacja danych uwzględniająca opisane zjawisko, będzie następowała w kolejnych miesiącach roku.
Na razie jednak, bazując na dostępnych danych można powiedzieć, że skumulowana sprzedaż MAN-a w 2011 roku, w wysokości 595 sztuk, jest o 265,03% wyższa niż rok wcześniej. Udział marki MAN w polskim rynku wyniósł 24,25%.
Na pozycji wicelidera znalazł się DAF, który od początku roku sprzedał 482 pojazdy - o 183,53% więcej niż w analogicznym okresie 2010 roku. W konsekwencji udział tego producenta w rynku sięgnął 19,64%.
Na trzecim miejscu była firma Volvo Truck. Łączna sprzedaż tego producenta wyniosła 402 sztuki (+125,84%). Udział Volvo Truck w rynku to 16,38%.
Sprowadzamy więcej używanych
Podobnie jak w przypadku samochodów nowych, odnotowano wzrost rejestracji importowanych samochodów używanych o dmc powyżej 3,5 t. W lutym zarejestrowano 2.715 pojazdów, tj. o 25,29% więcej niż w styczniu i aż o 63,16% więcej niż w lutym ubiegłego roku.
Od początku roku zarejestrowano już 4.882 sztuki takich samochodów z importu, czyli o 54,89% więcej w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.
W rankingu najchętniej sprowadzanych do Polski samochodów używanych liderem jest MAN. Od początku roku zarejestrowano już 1.122 auta tej marki, o 46,86% więcej niż w takim samym okresie 2010. Wiceliderem jest Mercedes, z wynikiem na poziomie 866 sztuk, co oznacza wzrost o 31,41%. Kolejne miejsce zajmuje Scania.
Poz. |
marka |
rejestracje (szt.) |
zmiana (%) |
rejestracje (szt.) |
zmiana (%) |
udział (%) |
1 |
MAN |
596 |
40,57 |
1.122 |
46,86 |
22,98 |
2 |
Mercedes |
491 |
40,69 |
866 |
31,41 |
17,74 |
3 |
Scania |
420 |
47,89 |
725 |
32,78 |
14,85 |
4 |
DAF |
314 |
54,68 |
606 |
65,57 |
12,41 |
5 |
Volvo Truck |
336 |
90,91 |
596 |
58,09 |
12,21 |
6 |
Renault Truck |
300 |
82,93 |
519 |
68,51 |
10,63 |
7 |
IVECO |
154 |
180 |
285 |
176,7 |
5,84 |
8 |
Liebherr |
14 |
- |
22 |
- |
0,45 |
9 |
Volkswagen |
17 |
- |
18 |
- |
0,37 |
10 |
Steyr |
6 |
100 |
14 |
55,56 |
0,29 |
11 |
Unimog |
0 |
- |
9 |
- |
0,18 |
12 |
Grove |
5 |
- |
8 |
- |
0,16 |
13 |
Ford |
5 |
- |
7 |
- |
0,14 |
14 |
OAF |
6 |
- |
7 |
- |
0,14 |
15 |
Terberg |
5 |
- |
5 |
- |
0,1 |
|
Pozostałe |
46 |
666,67 |
73 |
265 |
1,5 |
|
Razem |
2.715 |
63,16 |
4.882 |
54,89 |
100 |