Nowe samochody ciężarowe Volvo FE i Volvo FL charakteryzują się większą łatwością użytkowania na obszarach miejskich, gdzie transport musi być szybki, niezakłócony i ekologiczny. Nowe pojazdy mają udoskonalone otoczenie kierowcy, zaś typoszereg FL został poszerzony o model z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 5 litrów.
- Często kierowcy wielokrotnie w ciągu dnia wchodzą i wychodzą z kabiny. Dlatego naszym celem było stworzenie komfortowego, wygodnego otoczenia kierowcy, oferującego dobrą widoczność we wszystkich kierunkach - mówi Claes Nilsson, prezes Volvo Trucks.
Warunki pracy kierowcy uległy poprawie za sprawą nowego, bardziej przejrzystego oprzyrządowania i nowych ergonomicznych foteli, wyposażonych w zintegrowany zagłówek i pas bezpieczeństwa. Wzmocniony zarówno sam fotel, jak i jego mocowania do podłogi, zwiększają bezpieczeństwo w razie wypadku.
Nowe silniki
Dwa nowe, zaprojektowane przez Volvo silniki, 8- i 5-litrowy, zapewniają większą efektywność jazdy. 6-cylindrowy silnik D8 na pojemność skokową 7,7 l i jest dostępny w trzech poziomach mocy: 320 KM/1.200 Nm, 280 KM/1.050 Nm i 250 KM/950 Nm. Volvo FL jest także dostępne z kompaktowym, 4-cylindrowym silnikiem D5. Jednostka ta ma pojemność skokową 5,1 l i rozwija, zależnie od wersji, 240 KM/900 Nm lub 210 KM/800 Nm.
- Szybki przyrost momentu obrotowego przy niskich prędkościach obrotowych powoduje, że obydwa silniki są idealne do dynamicznej, komfortowej i bezpiecznej jazdy w mieście i poza miastem. Dobre właściwości jezdne ułatwiają kierowcom dotrzymywanie napiętych harmonogramów i realizację dostaw do wielu punktów - mówi Ruddy Houtmeyers, strategiczny menedżer produktu ds. pojazdów o średniej ładowności w Volvo Trucks.
- Silniki te spełniają nową normę emisji spalin, Euro 6, przy zużyciu paliwa porównywalnym z naszymi jednostkami napędowymi klasy Euro 5. Zgodność z normą Euro 6 zapewnia połączenie technologii, takich jak selektywna redukcja katalityczna (SCR), turbosprężarka o zmiennej geometrii, chłodzony układ recyrkulacji spalin (EGR) i filtr cząstek stałych - kontynuuje R. Houtmeyers.
Specjalistyczna zautomatyzowana skrzynia
Dwa nowe silniki uzupełnia kompletna gama skrzyń biegów. Nowością pośród opcji dostępnych dla Volvo FE jest skrzynia I-Shift.
- Tę zautomatyzowaną skrzynię biegów można wyposażyć w oprogramowanie dostosowane do specyfiki transportu dystrybucyjnego - wyjaśnia Tobias Bergman, menedżer produktu ds. segmentu dystrybucyjnego i wywozu odpadów w Volvo Trucks.
Inną pożądaną przez kierowców, nową funkcją jest układ stabilizacji toru jazdy, ESP (Electronic Stability Program), obecnie oferowany jako wyposażenie standardowe, zarówno modelu FE, jak i FL. ESP pomaga kierowcy utrzymać pojazd na drodze w czasie nagłego manewru skrętu.
Specjalny model 12-tonowy
Volvo Trucks opracowało także specjalną wersję Volvo FL o dopuszczalnej masie całkowitej 12 ton. Dysponując najmocniejszym silnikiem w swojej klasie (czterocylindrowa jednostka D5 o mocy 240 KM) i zoptymalizowaną skrzynią biegów I-Sync - przy masie własnej mniejszej o 500 kg niż porównywalny samochód ciężarowy z silnikiem 6-cylindrowym - jest to wysoce konkurencyjny model.
- Nowy model 12-tonowy jest mocnym konkurentem w największym segmencie rynku - segmencie samochodów ciężarowych o średniej ładowności. W porównaniu z dotychczasowym modelem, pojazd ten jest lżejszy, niższy i oferowany w bardziej atrakcyjnej cenie. Zapewnia większą wydajność i efektywność klientowi oraz lepsze warunki pracy kierowcy - mówi Tobias Bergman.
Pojazd ten wyposażony jest w mniejsze koła, dzięki czemu kabina znajduje się o pięć centymetrów niżej nad jezdnią. A to z kolei powoduje, że kierowca ma lepszą widoczność we wszystkich kierunkach i łatwiej jest mu wchodzić i wychodzić z kabiny.
Dobra widoczność jest również zasługą, dostępnych w opcji, dodatkowych szyb w drzwiach, szyb bocznych za drzwiami i szyby tylnej.
Nowy wygląd
W celu nadania modelom FE i FL wyrazistej tożsamości Volvo, klasyczny znak firmowy został umieszczony wyżej, tuż pod przednią szybą. Czarny fragment pasa czołowego poniżej szyby optycznie obniża kabinę, nadając jej nowoczesny wygląd.
Przynależność do rodziny nowych modeli samochodów ciężarowych Volvo podkreślają również przeprojektowane reflektory główne i charakterystyczne światła dzienne. Reflektory wkomponowano w nowy zderzak o budowie trzyczęściowej, którego sekcje narożne są wykonane ze stali. Dzięki temu są one wyjątkowo wytrzymałe i - w przypadku drobnych kolizji lub otarć - tanie w naprawie.