Volvo Trucks wprowadziło na rynek nową wersję I-See, funkcji dostępnej w nowym Volvo FH, która oszczędza paliwo podczas jazdy w terenie górzystym.
Zaktualizowane I-See zdalnie pobiera najnowsze dane o topografii określonej drogi z centralnego serwera, dzięki czemu wszystkie samochody ciężarowe wyposażone w tę funkcję mają dostęp do tych samych informacji pomocnych w oszczędzaniu paliwa.
- Obecnie Twój samochód ciężarowy nawet nie musi wcześniej pokonywać danego odcinka drogi, żeby móc w pełni wykorzystać potencjał tego systemu. Wystarczy, że dokonał tego ktoś inny, dysponujący funkcją I-See - mówi Christer Pehrsson, Business Area Manager ds. segmentu transportu długodystansowego.
I-See można przyrównać do autopilota, który na wzniesieniach przejmuje kontrolę nad zmianą biegów, przyspieszaniem i hamowaniem silnikiem, zarządzając tymi procesami tak, by osiągnąć jak najniższe zużycie paliwa. Potencjał oszczędności paliwa w trakcie długodystansowego zadania transportowego wynosi do pięciu procent.
Gdy jakiś samochód ciężarowy wyposażony w nową wersję I-See po raz pierwszy pokonuje określony górzysty odcinek drogi, dane o jego topografii są bezprzewodowo przesyłane do serwera Volvo Trucks, a nie zapisywane wyłącznie w pamięci danego pojazdu, jak odbywało się to w poprzedniej wersji I-See.
Następnie, gdy inny samochód ciężarowy z I-See na pokładzie jedzie tą samą drogą, jego system automatycznie pobiera dane topograficzne z serwera, sterując zmianą biegów, przyśpieszaniem i hamowaniem w sposób maksymalnie efektywny już za pierwszym razem.
Dzięki nowej wersji I-See, wszystkie wyposażone w nią samochody ciężarowe, bez względu na to, dla jakiej firmy pracują, zawsze mają dostęp do aktualnych informacji o wzniesieniach, jakie napotykają na swojej drodze. Informacje te bazują wyłącznie na rzeczywistych warunkach topograficznych, nie zaś na mapach, które z czasem mogą się zdezaktualizować.
Pierwsza wersja I-See została zaprezentowana, jako jedno z wielu innowacyjnych rozwiązań w nowej serii Volvo FH. Obecnie, wraz z dostawami nowego modelu do klientów, nadszedł czas na zmodernizowaną wersję.
- Naszym celem jest ustawiczne rozwijanie naszej oferty w celu powiększania korzyści dla klientów, zwłaszcza poprzez wykorzystywanie możliwości oferowanych przez komunikację bezprzewodową - deklaruje Ch. Pehrsson.
Jak działa I-See
- I-See to funkcja programowa, współdziałająca z układem napędowym samochodu ciężarowego i systemem GPS. Do swojego działania wymaga włączonego tempomatu w pojeździe.
- System pobiera dane o topografii zbliżającego się wzniesienia z serwera Volvo Trucks.
- Gdy I-See wykryje fakt dojazdu samochodu ciężarowego do wzniesienia, zwiększa jego prędkość. Dzięki zyskanej w ten sposób energii kinetycznej, pojazd jest zdolny dłużej kontynuować jazdę na wyższym biegu - ograniczając w ten sposób, skutkującą wzrostem zużycia paliwa, potrzebę redukcji przełożenia.
- Gdy samochód ciężarowy dojeżdża do szczytu wzniesienia, I-See zapobiega niepotrzebnemu przyspieszaniu. Bezpośrednio przed początkiem odcinka zjazdowego układ przeniesienia napędu jest odłączany od silnika, a pojazd rozpędza się pod wpływem siły bezwładności. Na długo przed końcem zjazdu I-See zaczyna łagodnie hamować hamulcem silnikowym.
- Jeżeli bezpośrednio za zjazdem droga zaczyna piąć się w górę, samochód ciężarowy kontynuuje swobodny wybieg w celu ponownego nabrania prędkości, czyli zwiększenia energii kinetycznej, dzięki której pokona pierwszy etap podjazdu.